J
    Mitt snittbetyg ligger på 13,89 med merit just nu (slutbetyg). Med A i en kurs på komvux blir det 14,10 och ett B ger mig 14,05. Oavsett hur man avrundar hamnar jag på 14 i snittbetyg. Spelar den lilla skillnaden någon roll vid högskoleantagningen? Borde jag utfärda slutbetyget nu, eller vänta tills jag fått betyg på kursen i komvux?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej!

    Den lilla skillnaden kan göra stor skillnad om du och en annan person som konkurrerar om en "sista plats" på utbildningen har olika betyg (A respektive B i en lika stor kurs). Det är en sällsynt situation men ändå kan inträffa.

    Det är alltid bättre att ha högre betyg i alla kurser för även den lilla skillnaden kan göra skillnad ibland.

    Du vinner inget i att få ett Slutbetyg imorgon eller sista maj - ingen skillnad, bara du hinner komplettera din högskoleansökan innan mitten på juni, så är det helt OK. De som är fullt behöriga när de söker till högskola senast 15 april, har inte någon fördel gentemot de som fortfarande läser någon/några kurser och kompletterar innan mitten på juni.

    Viktigt dock att "kryssa i" rutan "Jag kommer komplettera med betyg" och sedan inte glömma skicka in sin komplettering i tid. Annars är det ingen skillnad och du får, som sagt, ingen fördel i att bli behörig snabbare.

    Hoppas du fick svar på din fråga nu.
    Milla
    Studie- och yrkesvägledare
    • : Tack!
    • Milla : Vi på Fråga SYV är glada om våra svar blir till hjälp!