Lina
    Hej de så nämligen att jag har godkänt i alla andra betyg men jag blev inte godkänd i matte och jag vill söka in i campus för sjuksköterskapogrammet men de jag läste att man ska ha förkunskap för matte. Måste jag då ansöka till komvux då

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Lina!
    Sjuksköterskeprogrammet kräver att man har lägst godkänt betyg i matematik 2; den kursen som är lättast på nivå 2 är Matematik 2a.
    Annars finns det matematik 2b och 2c men det räcker om du får godkänt betyg i matte 2a. Om komvux i din kommun inte erbjuder läsa matematik 2a, ansök om att få läsa matte 2b i så fall.
    Innehåll i Matematik 2 kan du se på www.matteboken.se/matematik2

    Om du skaffar dig godkänt betyg i matematik 2 via studier på komvux eller via en prövning spelar, för behörighet, ingen roll; bara du får godkänt betyg (E eller högre) i en av kurserna: matematik 2a eller 2b eller 2c.
    Mvh
    L.

    Liselotte