Hej Diana,
    har du eller dina vårdnadshavare kontaktat din gymnasieskola hemma i Sverige och frågat om du skulle kunna komma till skolan under vårterminen /kanske repetera en föregående årskurs - lite grand.../ - det kanske ni får Nej som svar på; detta för att det är inte vanligt eller brukligt att en elev som redan har betyg i kurserna skulle komma in och "repetera" hälften av en termin... men jag tycker i alla fall det är värt att fråga på din gymnasieskola (det är rektor som bestämmer).

    Andra alternativ är att du
    1. börjar på gymnasiet till hösten /precis som det var tänkt från början, antar jag/; och fram tills dess bedriver självstudier;
    2. har du möjlighet att få jobb (även deltid eller "timmar vid behov") kan du jobba fram till sommarlovet eller kanske söka sommarjobb som börjar tidigt - kanske går det att få sommarjobb som börjar redan i maj och då kan du sommarjobba fram till skolan börjar i augusti;
    3. kontakta KAA-ansvarig >> i din kommun och fråga vad som finns att "hitta" just i din kommun för en ungdom som ska börja läsa i augusti och som i april-maj inte har någon sysselsättning; om du berättar vilken "hemkommun" du har - kan vi se om vi kan hjälpa dig med kontaktuppgifter till KAA-ansvari i din kommun;
    4. kanske kan du bli inskriven på IM, Individuellt alternativ >>, - fram till sommarlovet; fördelen med det är att du kan i så fall - troligtvis - få studiehjälp från CSN; du kommer att ha rätt till gratis skol-lunch, kan kanske gå på praktik och även läsa lite "repetitionskurser"... enligt individuell studieplanering som ni i så fall kommer att göra med personal på IM; Individ.alternativ.

    Det är en ovanlig situation och jag tror inte det finns några "färdiga lösningar" utan man får försöka lösa det, utifrån dina önskemål och möjigheter som din kommun kan erbjuda.

    Bästa hälsningar och med förhoppning om att ngt. i mitt svar blir till hjälp!

    ANNA

    Saga SYV

    Hejsan,

    kontakta [email protected],

    du  kan annars ringa 08-508 35700 för att få hjälp.

    Der finns även Drop in på Aim på Åsögatan 115 4 tr varje onsdag kl 15-18.
    Mer information på
    www.stockholm.se/16-19

    Det finns  många alternativ för Dig:
      bl a att få praktik, söka sommar jobb etc. Ju tidigare du kommer i kontakt med Kommunens aktivitetsansvariga, desto bättre. Om du inte kontaktar dem kommer de ju kontakta dig då du dyker upp i deras register, men det kan ibland ta längre tid.