Rama
    Hej! Jag har läst vård och omsorg programmet på vuxen utbildning och jag har läst natur ämne oxå, på mitt exsamen kan jag välja natur ämne som jag läste och min exam är vård omsorg för att jag vill ansöka till tandläkare, eller måste jag att välja vårdsämne ? Tack

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Rama!
    Gör planering mot examensbevis tillsammans med SYV på komvux. Sedan 1 juli 2021 ändrades reglerna och det är nu ännu mer flexibelt vilka kurser man får ta in i examen från komvux. Sista ordet är det rektorn som har - rektorn på komvux.
    De generella "ramar" för examen från komvux är att det måste ingå 2400 poäng, bland dem 100p. gymnasie- eller komvuxarbete. Av de återstående 2300poäng måste man tvunget ha godkänt betyg i svenska eller SAS 1, engelska 5 och matematik 1a, 1b eller 1c. Vidare gäller: om man vill att examen ska ge behörighet till en högskoleutbildning, bör även svenska 2 och 3 samt engelska 6 ingå med godkända betyg. För särskild behörighet till tandläkarprogrammet krävs fysik2, kemi2, biologi2 och matematik 4 - så måste även de kurserna ingå, det är 400poäng. Du måste hur som helst komma upp till 2400poäng, totalt.
    Om du har betygen i fler kurser än 2400poäng, kan du välja bort några, men just vilka - samråd med SYV-en på komvux. Utan rektors underskrift (godkännande) blir inte examensbeviset giltigt. Vid svårare "gräns-"frågor (när man skulle kunna tänka både si och så---) kan rektorn och SYV på komvux kontakta de sakkunniga experter.