Cardo
    Kan man bo i danmark och gå på gymnasium i malmö ?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Cardo!
    Det är viktigt att veta var personen är folkbokförd; i vilket land personen är medborgare och till vilken skola - kommunal/landstingsdriven eller fristående (privat) man vill söka till?
    Var man just bor kanske spelar mindre roll - om man t.ex. är folkbokförd i Malmö - kan man gå på gymnasiet i Malmö men om man sedan vill få ersättning för resor mellan Mamö och Danmark och/eller ersättning för att kunna bo i Malmö - och påtalar att hen faktiskt bor i Danmark, så blir det nog ett Nej på den ansökan (om ekonomisk ersättning) - och då kanske man inte kan gå i skola i Malmö i alla fall, även om man kommer in (får utbildningsplats).

    Jag rekommenderar att du kontaktar den skola i Malmö som du vill gå på. Skolan är intresserad att ha dig som sökande till sina utbildningar och kommer att göra allt som går att göra för att underlätta för dig - så långt det går.

    Med vänlig hälsning
    Mikael