Wilma
    Jag har varit frånvarande mycket pga ångest och depression. Jag ska byta till ett distans gymnasium till hösten men nu går jag i en vanlig gymnasieskola, jag undrar då om det är möjligt att gå dem sista månaderna på deltid? Vad händer om jag fortsätter anmäla mig som sjuk förutom att studiebidraget kan dras in?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Wilma,

    kan du få Sjukskrivning från läkare eller psykolog? Om du har sjukskrivningsintyg - kan ingen i så fall säga att du skolkar och studiebidraget kommer inte att försvinna. Även om en elev är sjukskriven på heltid, är det inte förbjudet för eleven att gå i skola så mycket som hen orkar.

    Om du blir sjukskriven på halvtid, är då din studietid under sjukskrivningsperioden - Halvtidsstudier.

    Du frågar vad händer om du fortsätter anmäla dig som sjuk, förutom att studiebidraget kan dras in? Du missar undervisning och det kan ha negativ påverkan på betygen. Du kanske får lägre betyg än du egentligen är kapabel till att få; eller så får du inte betygen i alla kurser över huvudet taget.

    Så, mitt råd till dig blir att du försöker få sjukskrivningsintyg och i så fall lämnar det på din skola; och att du för övrigt gör så gott du kan. Och vi hoppas på det bästa! Lycka till med dina studier, din hälsa och allt annat!

    Bästa hälsningar

    ANNA