Thea
    Hej! Jag bor i Stockholm och går nu i 8an, nästa år ska jag välja gymnasieval men jag vet redan nu att jag vill bli astronom. Jag har en merit på 315 men har ingen aning om vilket gymnasium jag ska välja, jag har tänk mig att jag ska gå vidare till universitet efter gymnasiet, men vet inte vilken linje. Det enda jag vet är att jag vill bli astronom och jobba med rymden, vilket gymnasium och vilken linje kan jag ta?

    1 Svar

    Daniel SYV

    Hej Thea, så roligt att du vill bli en Astronom<<! Den utbildning på gymnasiet som i första hand rekommenderas är Naturvetenskapsprogrammet, inriktning Naturvetenskap<<<.

    Du bor i Stockholm... så kanske Kiruna är får långt bort, men kika gärna på Rymdgymnasiet i Kiruna<<

    I Stockholm kan jag i första hand rekommendera att du söker Naturvet.programmet, inriktning naturvetenskap på Nova Academy<< eller på Metapontum<<  men det är för tidigt att bestämma sig nu, då nya gymnasieskolor kan starta till hösten 2018 och utbud på de befintliga kan förändras.

    På gymnasiet kan man inom Kursen "Naturvetenskaplig specialisering" profilera sig mot bl a Astronomi (eller kanske mot "tidmätning"). Vad kursen innehåller är

    Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:

    • Fördjupning inom valt kunskapsområde. Exempel på kunskapsområden kan vara astronomi, ekotoxikologi, etologi, fysiologi, geofysik, genetik, kvartärgeologi, kvantkemi, limnologi, miljökemi, näringslära och strålningsfysik.
    • Begrepp, teorier, modeller och metoder inom kunskapsområdet och hur dessa har vuxit fram.
    • Experiment, fältstudier eller observationer.
    • Tillämpningar inom kunskapsområdet, till exempel i samarbete med institutioner och organisationer i det omgivande samhället.
    • Källkritisk granskning, tolkning och värdering av information från olika medier och källor.
    • Naturvetenskapliga uttrycks- och presentationsformer, till exempel planschutställningar, rapporter, reportage och seminarier.