fatma
    Hej, jag är en elev som går i vårterminen åk 9, nu är dörren öppen till omval, jag är osäker om mitt val så jag tänker ändra men mitt första val var Samhället inriktning media, information och kulmination och tänker ändra till ekonomi eftersom jag är osäker på jobben som finns i framtiden, asså om jag väljer media, vad innebär det? och sammasak med ekonomi?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Fatma,

    både Samhällsvetenskapsprogrammet och Ekonomiprogrammet är Högskoleförberedande program. Det betyder att tanken är att man läser vidare, på eftergymnasial nivå, på högskola>< eller på yrkeshögskola>>. Och det är inte så stor skillnad på vilka utbildningar man kan söka efter de två programmen. Den största skillnaden är om man har eller inte har betyg i matematik 3. Det är en Obligatorisk kurs på inriktningen Ekonomi på EK. Men det är många som läser den som valbar kurs på Samhällsvet.programmet eller på inriktningen Juridik på EK. Och på så sätt får de i princip samma behörighet till vidare studier på eftergymnasial nivå.

    Om du vill få jobb direkt eftergymnasiet, är det bättre i så fall att söka till något av de yrkesprogrammen, kika ex. på Restaurang- och livsmedelspr>>.,  Vård- och omsorgsprogrammet>>; på Handels- och administrationsprogrammet>> och på Fordons- och transportprogrammet>>, inriktning >>Godshantering eller >>inriktning Transport - där du kan ta körkort och bli t.ex bussförare>> och/eller lastbilsförare>>. Det är bra att kunna köra bil, buss och lastbil även om man ska jobba med ngt. annat yrke /då kan man alltid få extrajobb vid sidan av det andra jobbet eller vid sidan av studier/.

    Vilket yrke har du tänkt dig att du vill ha, när du blir "stor"? :) Kika på alla de olika yrken på www.framtid.se och återkom gärna!

    Bästa hälsningar

    ANNA

    Hej igen,

    Om inriktningen "media" på Samhällsvet.programmet kan du läsa här och på www.gymnasieguiden.se hittar du lätt även annan bra info - bl a om vilka skolor som erbjuder de olika gymnasieprogram & inriktningar.

    Du kan i >>Programplan_SA.pdf se vad som skiljer inriktningarna åt - vilka kurser man läser i Olika inriktningar, som skiljer de åt inom samma program.