Anton
    Som man ser på rubriken är då min fråga, finns de någon möjlighet att byta gymnasium utbildning/skola, utan att behöva gå om. tex läsa extra mycket för att komma ifatt dom andra? Anledning mår inte bra på den skolan, trivs inte osv. Därav undrar jag skulle de finnas någon möjlighet som sista års elev att byta till ett annat gymnasium och gå sista året där? Överväger liksom att hoppa av.

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, vad synd att du känner så! Det är mottagande skola som bedömer helt och hållet om de kan ta emot dig. Bedömningen brukar vara utifrån kurser, betyg och orsak som ligger bakom bytet och sen ska det ju finnas plats på skolan och program såklart.

    Det brukar vara lättare att byta till samma program fast på annan skola eftersom man då ofta har läst samma kurser. Byta till helt nytt program kan bli svårt eftersom du förmodligen har missat alldeles för många kurser. Boka tid hos din Syv och kanske även några samtal med kurator kan hjälpa för att få lite hjälp på traven hur du kan klara ditt sista år.

    /Lena, Syv