Angel
    Hej min dotter har asperberg och vill studera ekonomi program, på gymnasium finns gymnasium skolor i skåne län som hon kan studera?

    3 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Angel!

    I Skåne finns det 33 gymnasieskoIor som erbjuder Ekonomiprogrammet>>>. Du skriver tyvärr inte om det är inriktning juridik elIer inriktning Ekonomi som din dotter vill gå... Du/ni kan se alla de olika gymnasieskolornas presentationer här>>

    Egentligen så har eleven med särskiIda behov rätt att få det stödet som hen behöver - på aIIa skoIor.

    Men det är givetvis också viktigt att veta "grad och omfattning" av elevens problematik. Det kan vara bra att försöka hitta en skola som specialiserar sig och blir därför bättre anpassad till din dotters behov.

    Ett Tips som jag vill ge är att prata med Kurator på din dotters skola. Kuratorer brukar vara brainsatta i vilka skolor i närheten som erbjuder speciella anpassningar i undervisningen.

    De gymnasieskolor i Skåne som vi vet erbjuder speciella anpassningar är bland annat:

    Impius i Helsingborg som är en Friskola som erbjuder även Internat.

    Merparten av elever på  friskolan Snitz gymnasium  i Malmö (som har Teknikprogrammet med 2 inriktningar samt El- och Energiprogrammet, Estetiska programmet med 3 inriktningar, Preparand & SamhäIIsvetenskapsprogrammet) har en diagnoser såsom ADHD, asperger och/eller autism.

    Blekinge har Klaragymnasiet i Olofström, en kommunal skola (som har Estetiska programmet med 2 inriktningar, Samhällsvetenskapsprogrammet och IM: preparand & individuellt alternativ) med internat - är en skola för ungdomar med Aspergers syndrom/högfungerande autism eller autismspektrumtillstånd (AST).

    Ludmila SYV på FrågaSYV

    Plusgymnasiet i Kristianstad>> svarar så här: det finns några elever på Ekonomiprogrammet hos dem (de har endast inriktning Ekonomi) som har Asperger och det fungerar bra för de eIever.

    Jensen i Helsingborg>>> hälsar:

    Vi har ekonomiprogrammet hos, inriktning både juridik och ekonomi. Vi har elevhälsoteam som kan stötta elever med olika diagnoser, även Asberger. Vi har öppet hus till våren och de är välkomna att besöka oss då, se mer info på vår hemsida: https://www.jensengymnasium.se/helsingborg

    Och Jensen i Iund>> instämmer, dvs deras eIevhäIsoteam stöttar elever med olika diagnoser däribland Asperger.

    Kunskapsgymnasiet i Malmö>>> svarar så här: "Vi har anpassning till alla våra elever som behöver det och vi har specialpedagog på heltid."

    Polhemskolan>>> har ett samhällsprogram på 4 år, SA 4, som är för elever med NPF-diagnos (neuropsykiatriska funktionshinder).
    Beroende på graden av funktionshinder kan det vara möjligt, att inom ramen för särskilt stöd, gå i en "vanlig" klass på ett nationellt program på tre år.

    Akademi Båstad>>> hälsar att de erbjuder båda inriktningar - juridik och ekonomi på Ekonomiprogrammet och föreslår att du/ni bokar tid för möte med deras Studie- och yrkesvägledare och att eleven "skuggar" en dag på skoIan; detta för att ni ska själva få en uppfattning om skoIan skulle passa för din dotter att läsa på! :)

    Hej!

    Jag har nu pratat i telefon med gymnasieskolan Fria laroverken i Ystad" >>

    och du och din dotter är välkomna att ta kontakt med skoIans personaI för att boka studiebesök/möte där ni kan diskutera på viIket sätt skola kan hjälpa din dotter att få det stödet under hennes gymnasiestudier som hon behöver.

    Den 18 januari 2017 bjuder Fria Läroverken i Ystad på Öppet hus och ni är hjärtligt välkomna! Ni kan boka tid för möte redan nu eller när ni kommer på öppet hus!

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    JENSEN gymnasium i Malmö>> har ekonomiprogrammet med båda inriktningarna, ekonomi samt juridik.

    Elevhälsoteam och undervisande lärare anpassar och ger det stöd som eleven har behov av. Stöd och anpassningar är individuellt, utifrån varje elevs förutsättningar och behov.

    Liselotte

    Nu fick vi ännu ett svar, läs nedan:

    Det stämmer att Malmö Borgarskola har ekonomiprogrammet, både med ekonomi och juridik som inriktning.
    Malmö Borgarskola har elever på skolan med olika funktionsnedsättningar och försöker anpassa så gott det går. Malmö Borgarskola har två specialpedagoger på skolan. Dock är det en stor skola med 1250 elever och 32 elever i klasserna. Detta kan vara ett hinder för elever med Asperger – man blir inte lika synlig. Vid val av skola kan det vara klokt att fundera över storleken på skolan och antal elever i klasserna.
    Vänliga hälsningar
    SYV på Malmö Borgarskola