GöteborgsFörälder
    Min son har en adhd diagnos, och behöver extra stöd i undervisningen. Finns där något bra gymnasium med mindre klasser i Göteborg? Han är fortfarande osäker på vilken inriktning han vill välja.
    Evt är det intressant att få tips om internatskola också. Han har alltid gått i en vanlig klass, men tyvärr med mycket ojämnt stöd.
    Vi är mycket oroliga inför allt det nya som komma ska.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Vivi!
    Vi har gjort en sammanställning av gymnasieskolor som du kan se på http://www.fragasyv.se/info/gymnasiet-aspergers-npf

    Där är det Burgårdens Utbildningscentrum, nr.6 på listan, som finns i Göteborg och Munkagårdsgymnasiet i Halland, nr.23 i sammanställningen, som kanske är att föredra pga närhet till bostaden. Men se om du hittar en annan skola, som, trots att den liggen längre bort, skulle vara intressant för er att titta närmare på. Munkagårds erbjuder elevboende (om resa till skolan tar mer än 1 timme, enkel väg, alltså).

    Om ni i er familj överväger att ev. göra ansökan till en gymnasieskola som ligger långt hemifrån, råder jag dig att läsa på http://www.fragasyv.se/info/vilka-gymnasiala-utbildningar-kan-soka-till där det förklaras till vilka skolor är man förstahandssökande & till vilka - andrahandssökande + finns förklarat kring "det ekonomiska" om att läsa långt hemifrån på gymnasiet.

    Bästa hälsningar
    ANNA