Hampus
    Hej!

    Finns det gymnasium med svensk läroplan som helt eller delvis utförs på engelska? Vi bor i Sollentuna (på gränsen till Drd) så norra Sthlm är att föredra.

    Känner till IB på Åva i Täby men undrar nu alltså över svensk läroplan med undervisning på engelska!

    Vh
    Hampus/Anna
    • Julia :

      Kungsholmens gymnasium har tre program som följer den svenska läroplanen men med undervisning på engelska: 1) The International Business Programme, English Language Economy Programme; 2) The Natural Science Programme, English Language Natural Science Branch; 3) The Social Science Programme, English Language Social Science Branch. Vänligen. J.

    1 Svar

    Daniel SYV

    Hej!
    det finns några få gymnasieskolor i Sverige som bedriver undervisning på de svenska gymnasieprogrammen (helt eller delvis) på engelska. T.ex Amerikanska gymnasiet i Sthlm uppger att undervisning kommer att bedrivas både på svenska och engelska. Ca 50/50.
    IEGS uppger att undervisningsspråk på skolan är engelska.
    Sigtunaskolan-humanistiska-läroverket kan man läsa ekonomiprogrammets inriktning Ekonomi med undervisningsspråk engelska.

    Du frågar efter gymnasieskolorna i Stockholm, annars så kan man, enl.de uppgifter vi har, läsa Samhällsvet.programmet på engelska på
    jamtlands-gymnasium-wargentin

    Det är inte förbjudet att ge undervisning på "vanliga" svenska gymnasieprogram på andra språk än svenska, men det är mycket sällan som det förekommer. Ansökningsperiod till gymnasiet är ännu några veckor bort och under den tiden kan någon skola bestämma sig för att börja ge undervisning på engelska. Det är bra om du kan kika på det när ansökningsperioden börjar, då är utb.utbud fastställd helt och hållet.
    Med vänliga hälsningar / best regards
    D: