Anna
    Hej!
    Jag går 3:e året av det Naturvetenskapliga programmet.
    Det jag undrar över är om jag får behålla endast Fra4 istället för Fra3 i mitt slutbetyg, och ha Fra3 som utökat pga att den sänker bara hela snittet?
    Om det då funkar, kommer jag fortfarande få 0,5 meritpoäng för Fra4?
    (fra3 kommer ju inte räknas för att jag har redan 2 meritpoäng från engelska7 och matte5)

    Tacksam för svar

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, om du har lagt Franska steg 3 som utökad kurs och du redan har alla dina meritpoäng så kommer den ändå finnas med i ditt slutbetyg men den kommer inte räknas in i snittet om den inte krävs som behörighet på program/kurs på högskola som du söker. Om du har läst Franska steg 4 och har godkänt betyg även i den så får du meritpoäng för den. /Lena, Syv
    Hejsan, utökat program förutsätter att du läst mer än 2500 poäng och om du i det här fallet har läst totalt 2600 poäng och inte aktivt sökt utökat program så bör det inte vara något problem att ansöka hos din rektor att lägga Franska steg 3 som utökad kurs eftersom det gynnar ditt slutbetyg att lägga den utanför. /Lena, Syv
    • : Tack så mycket för svaret! Grejen är att jag redan har ett godkänt betyg i både fra 3(C)och 4(B)och har redan 2 meritpoäng ( eng7 o matte5). Betyget i fra 4 är ju lite bättre, därför undrar jag om man kan ha fra 4 som individuellt val( innebär att den räknas in i snittet ocg ger 0,5 meritpoäng, och fra 3 som utökad( dvs räknas inte med))? Inser att kanske inte var så tydlig i början.
    • : Tack så jättemycket!