Elev

    Jag fick veta av min studievägledare att man kan ha fysik 1a som utökad kurs (markeras med U), då innebär det att den inte räknas med i examensbeviset och påverkar mitt meritvärde, dvs summan av mitt jämförelsetal och meritpoäng. Jag hade tanken att göra så, och ersätta den med någon lätt kurs inom humaniora som man kan få A på. Men, min fråga är om det finns någon utbildning förutom pilot som har fysik 1a som behörighetskrav?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Danne,
    det som jag direkt tänker på när du nämner fysik1a som en kurs för särskild behörighet är yrket Receptarie och yrket BMA, där högskoleutbildningar brukar för särskild behörighet kräva godkänt betyg i fysik1a. Annars, så brukar fysik 2 krävas - till många olika svenska högskoleutbildningar.
    Inom yrkeshögskola, där även utbildningar till pilot ligger idag (uppgift från maj 2022) så är det ovanligt att fysik1a skulle krävas för behörighet (med undantag för pilot-utbildningar så klart, vilket du själv redan nämner i din fråga)!