Elin
    Jag skulle vilja hålla på med musik efter gymnasiet men vet att det är hård konkurrens och att det är svårt att få pengarna att gå runt med det yrket. Samtidigt känner jag att det är en av få saker jag verkligen brinner för och funderar på att skaffa mig ett säkert arbete "vid sidan av" så att jag slipper ge upp musiken.

    Jag undrar därför vad det kan finnas för yrken som ger så mycket lön att man överlever men som inte tar allt för stor del av ens vardag (eller bara passar en som har något annat den vill satsa på)? Jag går naturlinjen och har därför ett ganska brett urval på utbildningar.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Elin!

    Jag förstår att du brinner för musik och vill jobba med det! Det är tyvärr svårt att garantera att du skall kunna försörja dig inom musiken. Men så tänker jag på lärare i musik och något ämne till - t.ex. svenska eller ngt. annat ämne. Gymnasielärare har oftast två ämnen och grundskolelärare - tre ämnen att undervisa i.

    Sedan tänker jag på ljud-ingenjör ... typ att utveckla ljudanordningar eller högtalare... uppfinna kanske någon sort ljudanordning som ger nya dimensioner till musiken. Ljud-"musik" ingenjör, alltså! Då kanske du får jobba med det som du brinner för. "Happy is a man whose job is his hobby!" - som engelsmän säger. :)

    Tandläkare tänker jag också på. Detta pga de har ganska hög lön och kan då jobba deltid /t.ex halvtid/ och ändå tjäna så pass att man klarar sig. Så kan man spendera mycket tid med sin hobby.

    Som du kanske själv också förstår kan man tänka på helt olika sätt: man kan försöka hitta ett jobb som på ett eller annat sätt har med musiken att göra... eller så kan man satsa på ett jobb med högt lön och jobba deltid för att ha mer fritid. På sin fritid gör man vad man vill, så klart!

    Hoppas mitt svar hjälper dig framåt mot ett beslut om vad du vill göra, hur du vill utforma ditt yrke och din framtid.

    Bästa hälsningar
    Anna