Cajsa
    Hej jag går 9an på Sjöstadsskolan och ska snart välja gymnasium. Jag har haft det väldigt tufft i högstadiet och har utvecklat panikångestattacker när jag är i skolan/ sitter i klassrummet. Jag blir extremt obekväm av att sitta i klassrummet när det är så många elever där inne och får en klaustrofobisk känsla, och då jag inte gillar att synas så är det svårt för mig att gå ut inför hela klassen mitt i en genomgång när de blir för jobbigt. Jag har en psykolog jag pratar med om sånt här, och får nu sitta inne hos en pedagog de mesta av tiden för att sluta känna samma obehag. Detta går bättre för att det är det närmsta jag kan komma känslan av att sitta ensam i mitt rum, då jag är som tryggast. Vi har fått några distansdagar nu, och jag har kunnat arbeta så bra och känt ett sånt lugn, så jag vet för ett faktum att det är klassrumssituationen som orsakar mina ångestkänslor. Jag är inte alls antisocial, jag älskar att vara med kompisar jag tycker om och mår bra av det. Det är därför jag tror att ifall jag skulle söka till något gymnasium som är på distans 100% av tiden som korr så skulle jag bli understimulerad, jag tycker om att snacka mellan raster och på luncher och sånt och jag vill inte bli av med den stimulansen på så sätt. Så trots att ett gymnasium som korr verkar vara det mest passande för mig och mina behov så är det inte helt optimalt, jag skulle gärna vilja gå halvtid i skolan ändå. Det absolut bästa för mig skulle vara att vara på distans 3 dagar av 5 på en vecka, för att trots att jag fortfarande kommer ha dessa obehagkänslorna så blir de inte lika mycket frekventa och jag tror att det kommer sluta vara så jobbigt om jag får tid att vara hemma och arbeta och på så sätt återhämta mig från den ångesten jag får i skolan. SYV på min skola har inte verkar hitta något bra för mig och det är mest jag som måste kolla runt på lämpliga skolor att söka till, och min psykolog har ingen koll på sådana anpassade skolor som inte är till för personer med diagnoser, som autism som jag inte har. Finns det någon sådan skola, eller någon skola då man kan sitta ensam under skoltid eller finns det någon skola som du tror skulle passa mig?
    • Ludmila :

      Innan "corona" hade Korrespondensgymnasiet ett antal obligatoriska träffar, så man fick åka till Torsås några ggr per läsår. Så blir det troligtvis även i framtiden, när vi besegrar Covid-19, alltså.

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Cajsa,
    det är en svår fråga du ställer. Jag förstår din situation och önskar att det vore lätt att hitta flexibla gymnasieutbildningar där man kunde gå i skola några dagar i veckan och läsa på distans övrig tid. Tyvärr finns det - mig veterligen - inte några sådana ordinarie utbildningar. Men på ett av introduktionsprogrammen, som heter Individuellt alternativ så kan eleven i samråd med skolans personal fixa till diverse flexibla lösningar.
    Platserna på Individ.alterntiv är mycket dyra bl.a pga stor personaltäthet (det finns fler kuratorer och SYV-ar samt lärare per elev) och det är därför icke-möjligt att som elev söka till den utbildningen, utan man blir i så fall "placerad" där om utbildningsförvaltningen beslutar att det är nödvändigt och möjligt.
    Du får gärna läsa information på gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/IMA och visa den också för dina vårdnadshavare. Om ni kommer fram till att det är ngt som blir bra för dig, är mitt råd att du/ni går via kuratorn på din skola. Kuratorn vet förhoppningsvis mer om exakt hur hen kan medverka till att du får plats på IMA. I annat fall be dina vårdnadshavare kontakta utbildningsförvaltningen i den kommunen där du är folkbokförd. Du kan samtidigt också söka till Korr-on-line, distansgymnasiet. Det är inte säkert att komma in på "korr", det är många som söker dit. Dessutom kan inte Korr alla de olika programmen att erbjuda. Sedan kanske du inte vill/kan åka till Torsås på de obligatoriska träffarna, och utan de blir det "heldistans", alltså ingen fysisk kontakt med personal på skolan eller klasskompisar, vilket kanske inte heller är jättebra för dig?
    Samtliga gymnasieskolor och vilka utbildningar de erbjuder kan du se på gymnasieguiden.se/gymnasium
    och vilka som erbjuder IMA (trots att det är en icke-sökbar utbildning dit man blir placerad) kan du se på gymnasieguiden.se/gymnasium?individ.alt

    Du och dina vårdnadshavare bör samråda med de behandlande läkare och med psykologer (kanske ta kontakt med Skolpsykologen, via skolsköterskan på din skola) och komma fram till om du ska söka till gymnasiet till nästa höst eller om du kanske behöver ta studieuppehåll och satsa på behandling och söka till gymnasiet året därpå i stället.

    Ännu en lösning är kanske om du blir sjukskriven på hel- eller på deltid och kan då gå i skola så mycket du orkar. Skulle du gå på gymnasiet på halvtid skulle det ta 6 år att uppnå kraven för gymnasieexamen. Men om man ej orkar läsa på heltid, så kanske det ändå är bättre att läsa på halvtid, så får det ta lång tid att uppnå examen i så fall.

    • Cajsa : Jag förstår, skulle du kunna kolla runt med andra du jobbar med och fråga ifall de vet något? De skulle hjälpa mig jättemycket!
    • Peter : Läs mitt svar ännu en gång. Jag har fyllt på med info i svaret. ... Eftersom vi inte vet i vilken del av landet du bor, kan vi inte göra förfrågningar; du ska ju inte behöva flytta tvärs över Sverige för att gå på gymnasiet, eller kan du det? Även om du berättar i vilken stad du vill gå på gymnasiet, så vet vi inte alla detaljer i din situation + vad som läkare/psykolog skriver i Intyget och det är viktigt att veta för att få fram vilka rättigheter som du har, hur mycket du kan kräva att skolan gör (vilka anpassningar som du har rätt till).
    • Peter : Jag har nu även utökat mitt svar 2 ggr. med 2 olika förslag - se utökade svaren.
    • Cajsa : Tack så hemskt mycket, ska visa mina föräldrar vad du skrivit! Jag bor i Stockholm för övrigt.
    • Anna :

      I Sthlm erbjuds IMA, individ.alternativ på följande gymnasieskolor: gymnasieguiden.se/gymnasium?IMA-sthlm

    • Cajsa : Jag kom på att det är viktigt att tillägga att jag är högpresterande, så det är inte just pedagogiken jag behöver anpassning med. Jag har 307,5 i merit just nu så jag tror inte introduktionsprogrammen skulle passa mig alls.
    • Anna : Varför vi föreslog IM, IMA - är just för att det går att göra Flexibelt upplägg där. Prata gärna med kurator, SYV, rektor på din skola - ett förslag är att dina vårdnadshavare kontaktar rektor på din skola och föreslår att ett gemensamt möte sker, kanske via Skype (pga covid-19) där alla samtidigt deltar: skolsköterska, kurator, SYV, din klasslärare, rektor och du och dina vårdnadshavare, så får ni tillsammans komma fram till vilken lösning som passar dig bäst vad gäller gymnasieval. Om man ej håller ett gemensamt möte, då finns risk att ärendet blir "skickat" fram-tillbaka mellan kurator, SYV, rektor - gå och prata med "den",,, nej, gå tillbaka och prata med den i stället... och så vidare: fram-tillbaka. Det kan tyvärr bli så för att ingen kanske riktigt vet vad som finns att göra och vad som blir bäst Av de Lösningar som på Riktigt finns. Man kan ju inte uppfinna en gymnasieskola i varje stad där det skulle bli helt fritt att vissa dagar gå i skola och vissa dagar läsa på distans. Det vore kanske bra för eleverna men det kommer kosta enormt mycket pengar med sådan flexibilitet. Sedan förändras ju också situationen: förhoppningsvis får du rätt behandling och ska kunna gå i en "vanlig skola" och kanske redan till hösten.
    Läs alla kommentarer