Marko
    Jag har just tagit studenten och tänker arbeta i ett år men samtidigt läsa ett par kurser vid sidan om, hur kommer det påverka mig när jag söker in till högskola? Kommer jag hamna i annan grupp?

    2 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej! Om alla behörighetsgivande kurser finns i ditt examensbevis provas du i BIex grupper, även om du har läst extra kurser senare men då bortser man från de senare lästa kurser.
    Om du läser kurser som t ex ger dig fler meritpoäng, då prövas du även i BII gruppen och då räknar man i de där extra kurser. Det blir alltså som om du var två olika personer, du kommer att få en extra chans att få plats.
    Med vänlig hälsning
    Milla
    Studie- och yrkesvägledare
    • : Förstår inte hur man ska kunna få erhålla meritpoäng, när Gy11/Vux12-kurs inte kan ge meritpoäng? Utgår ifrån att Marko påbörjade gymnasiet sedan 2012 och nyligen tagit studenten 2015? Kan man ändå få meritpoäng? i så fall för vilka kurser?
    • Anna : De som får gymnasieexamen (Examensbevis) får Meritpoäng för Engelska 7, Moderna språk och Matematik. Jag skriver ett nytt svar nu.
    Anna SYV på FrågaSYV
    Svar på Andreas kommentar kommer här:

    Reglerna kring Meritpoäng för dem som får EXAMENSBEVIS (det är elever som avslutade fullständig gymnasieutbildning år 2014 och senare) - finns här http://www.gymnasieguiden.se/informeras/meritpoaeng-meritkurser-omradeskurser

    Innan dess fick man Slutbetyg från gymnasiet. Nu får man Examensbevis.
    Elever som inte uppnår kraven för Examensbevis får numera Studiebevis (eller Studieintyg).
    Innan fick de eleverna Samlat betygsdokument.

    Om man går in på https://www.antagning.se/sv/Det-har-galler-for-dig-som-gatt/Gymnasieskolan/ - en bra sida för den, som är intresserad av att söka till högskola, ser man till vänster en UPPDELNING - gymnasieexamen, slutbetyg innan år 2010 och slutbetyg efter 2010 - där kan man läsa alla de olika reglerna och bl a om att man får Meritpoäng för olika kurser, beroende på om man har Slutbetyg (Samlat betygsdokument - i fall man inte uppnådde kraven för ett Slutbetyg) eller Examensbevis (Studiebevis i fall man inte uppnådde kraven för Examensbevis). Och för de som har Slutbetyg - spelar det även roll vilket år man fick sitt Slutbetyg.

    Jag råder dig, Andreas, att läsa på länkarna som jag skickar nu & ber dig återkomma till oss - i fall ngt. är oklart!

    Bästa hälsningar
    Lycka till!
    ANNA