Sara

    Hej! När jag kom till Sverige tvingades jag läsa grundskoleämnen i gymnasiet inom s.k introduktionsprogram under 2 år. Under dessa två år läste jag bara matte 1c och modersmål 1 som gymnasieämnen. Efter dessa år fyllde jag 20 och började studera naturveteskapsprogram inom komvux. Jag gjorde också två prövningar i moderna språk i andra kommuner eftersom min kommun erbjuder inte det. Nu är det så att jag har 2000 poäng från komvux i naturvetenskapsprogrammet, 200p från mina första två år i Sverige och 200p från prövningar i moderna språk. Totalt har jag 2400p som krävs för en examen från Komvux. Jag har inte beställt min examen än. Att jag läste på komvux var något jag tvingades på pga min ålder så det var inte en komplettering. Frågan är: I vilken urvalsgrupp hamnar jag? Är det BI eller BII? Min syv i komvux sa till mig att jag hamnar i BI men jag kan inte kontakta henne längre för att göra en beställning av min examen eftersom jag har inga pågående kurser. Jag kontaktade istället vuxvägledningscentrum i min kommun och det överraskande då var att de sa till mig att jag hamnar i BII. Jag blev väldigt överraskad men den som svarade mig i telefon sa att hon är inte 100% säker eftersom det är ett telefonsamtal och hon behöver träffa mig. Men nu är jag väldigt förvirrad, orolig och rädd för att hamna i grupp BII. Kortfattat: I vilken urvalsgrupp hamnar jag? Tack för att ni läste! Vänliga hälsningar

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Sara!
    Om du får gymnasieexamen (dokumentet heter Examensbevis) från gymnasial vuxenutbildning (komvux) där minst 2/3 av gymnasiepoängen är från vuxenutbildningen då prövas man i BI, direktgruppen men om du inte i din examensbevis har alla kurser som även krävs för särskild behörighet och behöver senare komplettera då prövas du i BII, kompletteringsgruppen.  Hänvisning: läs information på antagning.se/sv/efter-anmalan/platsfordelning-och-urval/betygsurval
    Exempel: om du kan direkt efter det att du fick examensbevis bedömas som behörig och deltar i konkurrensen om utbildningsplats på en svensk högskoleutbildning, då prövas du i BI, direktgruppen (detta för att du kommer i ditt examensbevis från komvux ha fler Komvux-poäng än 1550, och med det är ditt examensbevis ej en komplettering från gymnasiet)
    men om du t.ex inte har något betyg i ditt examensbevis som krävs för särskild behörighet (exempelvis du vill söka till fastighetsmäklarprogrammet där matte 3 krävs och vi säger att du i ditt examensbevis inte har matte 3 och måste skaffa dig det betyget senare än datum för utfärdandet av examensbeviset, då blir det en komplettering och du prövas då i BII, kompletteringsgruppen). Du ska alltså försöka se till att du inom ditt examensbevis har alla kurser som krävs för särskild behörighet till den högskole-universitetsutbildningen som du vill komma in på (t.ex om du vill komma in på läkarprogrammet, så ska du i ditt examensbevis ha godkända betyg i kurserna Fysik2, Kemi2, Biologi2 och Matematik4 - i annat fall skulle du tvingas komplettera och därför prövas i BII).

    • :

      Okej, jag förstår vad du har skrivit men ändå behöver jag ett direkt svar som är baserat direkt på min situation eftersom jag är en stressig person. Tack på förhand!