Emma-Maria

    Hej! Jag är norska och pluggar nu "realfag" på gymnasiet i Norge (motsvarar naturvetenskap) och siktar på att ansöka till läkarprogrammet i Sverige. I Norge är ämnet som motsvarar engelska 6 på programmet som motsvarar hum. Jag kommer då inte uppnå behörighet i engelska 6 och därmed inte grundläggande behörighet heller om jag har förstått det rätt. På antagning.se ser jag att jag kan uppnå behörighet genom att ta ett test som TOEFL eller IELTS. Skulle det då göra att jag hamnar i urvalsgrupp BII? Jag har snart tentor(eksamen) i olika ämnen (betyg från eksamen är separata i Norge, vet inte hur det är i Sverige) och kommer antagligen läsa upp och göra nya tentor i vinter om jag inte får så goda betyg jag sku behöva för läkarprogrammet. Detta är dock inte mitt sista år, så det kommer ersätta de gamla betygen och komma på vanligt "vitnemål" (tror jag). Kommer detta påverka huruvida jag hamnar i urvalsgrupp BI eller BII? Är också lite förvirrad huruvida man är i båda urvalsgrupperna eller bara BII om man skulle hamna i BII. Funderar också på att ta högskoleprovet, men blir lite svårt eftersom jag bor långt från svenska gränsen. Bör jag prioritera att få det till på ett eller annat sätt eller skulle det vara dumt att satsa på när nästan halva provet är om färdigheter i svenska och jag inte kan svenska flytande (du ser kanske att jag har gjord en del fel bara här och använde även översättare för stavningen av några ord)? Stort tack på förhand! :)

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!
    Ställ din fråga till Info Norden: här är snabblänk till deras webbplatsnorden.org/sv/info-norden/hogre-utbildning-i-sverige
    Du kan också fråga de som jobbar med antagning till svenska högskolor och universitet: deras webbplats är Antagning.se - det går bl.a att ringa till dem på vardagar (många till och med fredag) kl.9 till 16 på telefonnummer +46-771-550720
    Det går också att chatta med Antagning.se - se antagning.se/sv/vanliga-fragor-och-svar/sok-bland-vara-fragor-och-svar/chatt eller fråga via epost/mail: antagning.se/sv/vanliga-fragor-och-svar/sok-bland-vara-fragor-och-svar/mejl
    Jag vill också råda dig att titta på möjlighet att läsa (som förberedelse inför universitetsstudier i Sverige) på folkhögskolornas allmänna kurser. På ett läsår (eller på längre tid, beroende på dina tidigare betyg och förkunskaper) kan du uppnå studieomdöme om grundläggande behörighet och även omdöme om särskild behörighet i vissa ämnen (om just "din" högskole-universitetsutbildning kräver det). Med omdöme från en folkhögskola prövas sökande i BF-urvalsgruppen. Om studieformen folkhögskola var god läs på framtid.se/studier/folkhögskola
    Du kan också kontakta studievägledare på svenska läkarutbildningar och antagningsgrupperna/antagningsenheter på de lärosäten (universitet) där läkarprogrammet ges.
    Som du märker, hänvisar jag dig till andra ställen med din fråga. Anledningen är att vi här på FRåGA SYV kan tyvärr inte ge dig svar på just den frågan (för vi har inte den expert-kompetensen som krävs för att svara på den frågan).
    Hoppas mitt svar blir ändå (på något sätt) till hjälp för dig!
    Lycka till!

    Studie- och yrkesvägledare