Hanna
    Hej! Jag gick ut gymnasiet (naturvetenskap) för ett år sen och börjar bli sugen på att plugga men inte på heltid. Har därför kollat via NTI på kurser som jag hade tyckt varit intressanta att läsa på distans. Exempelvis journalistik, media & reklam men undrar detta: om jag läser en kurs som denna där jag inte kompletterar ett redan existerande betyg kommer jag ändå hamna i urvalgruppen BIIi framtiden för att jag läst via NTI? Vill också eventuellt läsa journalistik i framtiden men har inte betygen till de skolor jag vill. Så min andra fråga är: om jag pluggar upp ämnen som fysik etc söker jag endast in genom BII-gruppen eller genom BI- gruppen också? Tänker mest vad som är mest lönsamt för mig då BII-gruppen haft högre antagning oftast på de skolor jag söker. Tacksam för svar, hoppas mina frågor blev tydliga!!

    1 Svar

    Melina SYV på Framtidsskolan

    Hej Hanna!

    Det beror på vad du pluggar för kurser genom NTI. Är det kurser på gymnasienivå?

    Om du kompletterar dina betyg, så söker du i gruppen BII för behörigheten, oftast har du då ett högre meritvärde och antagningsgränsen är också något högre.  Eftersom att du också då har "höjt" dina betyg.
    Du söker samtidigt i urbalsgrupp
    BI med ditt tidigare meritvärde (om du var behörig innan). Du kan därmed söka genom flera urvalsgrupper.

    Har du gjort högskoleprovet? Annars är det fördelaktigt om du vill bli antagen och saknar tillräckligt bra betyg.

    Vill också tipsa dig om att det finns andra utbildningar på universitet/högskola som även är på distans/ halv fart t.ex. Du hittar alla kurser/program på studera.nu

    Vänliga hälsningar
    Melina, studie- och yrkesvägledare

    • : Tack för svar! Såg nu att kurserna jag tittat på är på gymnasial nivå, egentligen ute efter högre nivå men lockade att studiestarten var flexibel! Min tanke är såfall att eventuellt läsa upp kurser som fysik osv på NTI istället- & som jag förstår det innebär det alltså bara att jag söker i en till urvalsgrupp? Har tidigare fått höra att man såfall bara kommer in via BII vilket gjorde mig förvirrad om de var värt att läsa upp. Men om det går, är det super! Ska kolla upp kurser som är på högskolan på distans, antar nästa chans att plugga de kanske är i vår då! Tack för svar☺️
    • : Lägger till, har gjort högskoleprovet flera gånger. Har 1.15 men det är fortfarande väldigt mycket på gränsen för att komma in på utbildningarna jag kollat på! Men tänkte absolut plugga mer inför höstens prov!
    • Anna : Än så länge får man göra Högskoleprovet hur många ggr man vill. Det kan bli förändrat och begränsningar kan införas, men ännu är det möjligt att göra HP obegränsat antal ggr. Gör HP ännu en gång - till hösten.
    • Anna : Ang. urvalsgrupper - man kan inte försämra sina chanser att komma in på högskola genom studier på komvux. Om man redan innan studier på Komvux är Behörig, då prövas man i så fall i både BI och BII urvalsgrupperna, oberoende av varandra (kan få en extrachans att komma in); men om man innan studier på komvux är Obehörig, då MÅSTE man läsa för att bli behörig. De kurser som ej krävs för behörighet räknas inte in om de skulle sänka meritvärde.
    Läs alla kommentarer