Louise
    Hej!

    Jag började på Handel och Administration den här hösten. Det känns rätt bra, iom. att jag tycker det är rätt intressant, det som vi gör just nu. Dock är jag osäker på om jag har gjort rätt val..?
    Jag gick ut nian med 300 poäng, alltså funkar det i skolan och jag gör mitt bästa. Jag är en rätt seriös person. Folk frågar mig, varför läser DU handel?! Och jag säger, därför att jag är intresserad av det. Grejen är den, att det är jag. Men det är ju ett yrkesprogram, och jag tror att jag vill läsa vidare för att få en mer avancerad utbildning inom handel.. Sen har det även påverkat, eftersom min förra syv lät rätt negativ inför att läsa högskoleförberedande, eftersom att det är "så svårt" och man måste verkligen vara studiemotiverad. Och visst, det stämmer nog.

    Men nu till frågan då: Jag valde mellan att läsa handel, karosseri och lackering eller natur. Väldigt olika utbildningar. Men jag valde handel därför att det kändes mest som jag och för att en bra, närliggande skola har det programmet. Men också därför att jag bara hade tänkt välja natur, därför att jag fortfarande är osäker på vad jag vill och för att kunna läsa vidare. Jag har ganska så lätt för naturämnena och tycker om matte, men jag tycker att handel är mer intressant. Och natur, om man läser vidare, är det mest utbildningar inom natur då? För jag känner att jag vill inte jobba med något inom natur. Jag vill bara läsa det så att jag kan läsa vad jag vill sen, vilket kanske är vidareutbildningen inom handel? För min förra NOlärare sa att handel, kan man läsa in på en termin på högskolan om man vill det. Stämmer det?

    Jag tror jag skulle kunna klara natur, och att det skulle kunna fungera intressemässigt. Men är det bättre att läsa handel, läsa till högskolebehörighet och få högre betyg på kanske lättare kurser, eller ska man läsa natur ändå? Jag är osäker på vad för betyg jag skulle kunna få där. Men vad jag har läst innan är att man måste ha flest MVGn /A:n? för att kunna komma in på högskola eller universitet. Är det då svårare att överhuvudtaget kunna komma in om man läser handel? Och om jag läser natur, är det då värt, eftersom jag är ganska säker på att jag inte vill bli något inom det? Eller vad säger du?
    Jag vet inte, jag tror att jag är en seriös, ambitiös handelsmänniska kanske... Fast jag är osäker. Jag trivs bättre med praktiska människor än sådana som ska vara superintelligenta. Faktiskt.

    Sedan har väl handelsbranschen rätt låg inkomst? Jag vill liksom läsa vidare till något högre inom branschen, dels för att jag vill och dels för att jag ska klara mig senare i livet.

    Vad ger de olika högreutbildningarna?

    Ursäkta för en rörig fråga, hehe.
    MVH. :)

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, är imponerad över din analys! Sen tycker jag att du förmodligen just nu går precis rätt program - allt annat kommer ifrån vad andra tycker som gör dig tveksam på ditt val - som du verkar ha gjort heeelt rätt utifrån ditt hjärta och magkänsla om vad som var rätt för dig.

    Nu till lite strategier; Om du vill fortsätta på Handels så får du satsa på höga betyg, läsa till den grundläggande behörigheten till högskola som du ska kunna göra och även så mycket matte du kan. Då står både högskola och Yrkeshögskola öppen för dig. Du behöver dock upp till Matte 3 om du vill satsa på ekonomi på högskolan. Satsar du på Yrkeshögskolan där det finns en hel del praktiska ekonomiutbildningar så kan det räcka med matten du redan läser alternativt Matte 2.

    Utifrån Matte 3 kan du även slå om helt och söka Naturvetenskapligt basår på högskolan och läsa in alla naturämnen inkl ännu mer matte om du plötsligt vill söka till naturvetenskapliga utbildningar. Så allt är möjligt - även utifrån Handels! /Lena, Syv