Jonas

    Hej, jag är 16 år och har nyss börjat ekonomi. Jag vill starta företag efter gymnasiet och bara det. Men jag känner att ekonomi har för mycket skolarbete för mig, jag har det väldigt svårt att plugga och hänga med. Jag vill byta till handel för att bland annat så är det mindre skolarbete och mer praktiskt, men också så ska kompisarna byta dit. Jag vet att ekonomi är egentligen mycket bättre för dem som ska starta företag, men undrar om jag kan komma undan ekonomi linjen för handel och att det ändå ska vara värt för mig att gå handel. Jag känner att jag kommer ha det väldigt mycket roligare och trivas om jag går handel eftersom mindre skolarbete och klasskompisar, men är oroad att jag inte spenderar mina gymnasietid bra isåfall. Jag vet inte exakt vilken bransch jag vill skapa företag inom, men har funderat på att ha en e-shop bland annat. Kommer handel linjen vara någon nytta för mig som ska skapa eget företag? Eller ska jag vara kvar i ekonomi klassen.

    • Daniel : Vet du att du skulle kunna byta program trots att det redan är slut av september? Det är möjligt att du behöver söka till år1 till nästa läsår.

    2 Svar

    Daniel SYV

    Hejsan,
    jag förstår det som så att du vill i framtiden satsa på att bli entreprenör-egenföretagare
    På ekonomiprogrammet brukar eleverna i årskurs 2 prova-på starta företag, så kallade Ung-företagsamhet (UF-företag). Kika gärna på info på gymnasieguiden.se/uf-foeretag

    ang. byta till ett nytt program i slutet av september ...
    det är sällan möjligt. De flesta skolorna slutar ta in efter 15 sept. och detta även om eleven vill byta från samma program (på en annan skola); alltså även om eleven läst samma kurser på en annan skola, brukar skolorna inte ta in efter 15 sept. Rektor kan vägra ta in nya elever även om ledig plats finns (med motivering av att eleverna har redan genomgått introduktionsveckorna och det blir till nackdel för skolans befintliga elever att ny elev skulle behöva introduceras på nytt).
    Jag tvivlar därför starkt på att det är en realistisk möjlighet att byta program nu. Men om du uppger i vilken stad du vill läsa på gymnasiet, kan jag se vad jag kan göra...

    En realistisk möjlighet för dig är att söka till ett nytt program till år1 till nästa höst. Och under det här läsåret göra ditt bästa på din nuvarande utbildning.

    Vilken utbildning en egenföretagare/entreprenör behöver? Jo, det bestämmer hen själv. Hen måste kunna skaffa betalande kunder för att företaget ska gå runt, ekonomiskt. Hur hen gör det - är mest upp till honom/henne själv.

    • : Hej! Tack för svaret, jag går i skola i linköping. Och har fått reda på att jag har fullt möjlighet till att byta till en specifik handel linje. Men frågan är bara om det är värt..
    • Anna :

      Frågan är om det är "värt" FÖR DIG. :) Och vem vet Dig bättre: du själv eller vi på FRåGA SYV som inte alls känner dig? :) Tips! be om att få provgå på det nya programmet innan du beslutar om att byta eller stanna kvar.

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej!
    eftersom du är intresserad av E-handel, vill jag tipsa om yrkeshögskoleutbildningar inom den branschen, t.ex utbildning/uddevalla-vuxenutbildning/product-manager-e-commerce och utbildning/uddevalla-vuxenutbildning/e-commerce-product-manager-udd-vux-boras - där (som behörighet ser ut idag) krävs endast grundläggande behörighet till yrkeshögskola, alltså att man har läst 3 år på gymnasiet. Så, du blir behörig till många utbildningar på yrkeshögskola efter vilket program som helst, på gymnasiet.