stefan
    Hej vad bra då. Bör man vara en driven person för att hävda sig pga säljegenskaperna? Eller räcker ett intresse för att arbeta i affär? Tempot iövriga ämnen då?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Stefan!

    Det finns 2 inriktningar på HA och vill man jobba i affär, så är det Handel & service inriktning som rekommenderas. Du kan på http://www.gymnasieguiden.se/program/HA/handel-och-service se en film om utbildningen.

    Eftersom HA är ett yrkesprogram, finns det möjlighet att vara Lärling. Om vad det innebär, kan du läsa här http://www.gymnasieguiden.se/informeras/att-vara-laerling

    Det är också bra att gå på Öppet hus på en eller flera skolor som erbjuder HA. Om inget öppet hus erbjuds, kan man boka "prova-på" dag, som ofta kallas "skugga en elev" - och en grundskoleelev kan vara en dag på gymnasiet, följa med en klass - vara med på lektionerna, äta lunch och prata med gymnasisterna, lärarna och övrig skolpersonal, dvs känna på hur det är att vara elev på gymnasiet för en dag. Då känner man på sig tempot också och kan höra med de eleverna som går på utbildningen.

    Bästa hälsningar
    Milla
    Studie- och yrkesvägledare