Anton
    Vilka kurser måste man välja till om man vill ha högskoleförberedandende efter Handels programmet ?

    2 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Anton,
    På HA behöver du lägga till Engelska 6 samt Svenska 2och3 - för att få Grundläggande behörighet till högskolestudier.
    Särskild behörighet är det VÄLDIGT OLIKA vad som krävs, men Grundläggande är densamma till alla eftergymnasiala utbildningar.

    På HA väljer man 700 poäng inom Programfördjupningar. Här kan du välja bl a Engelska 6, 100 p. och Svenska 2, 100 p.
    Svenska 3 kan du "ta" inom Individuellt val. Det är en 100 poängskurs (de flesta gymnasiekurser är på 100 p. men det finns några som är 50 p. eller 200 p.).

    Förutom de tre kurser som bör läggas till för Grundläggande behörighet /eng6, sv 2 och 3/ råder jag dig även läsa Matematik 2a, 100p. som också får läsas inom Programfördjupningen på HA. Detta för att Matte 2 krävs ofta för Särskild behörighet till olika eftergymnasiala utbildningar.

    Vänligen
    Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare
    • : Så man behöver inte läsa till ett modernt språk?
    • Mikael : Läs ett nytt svar från mig.
    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Anton,
    Handels- & administrationsprogrammet är ett Yrkesförberedande program.
    Moderna språk ingår inte i det programmet.
    Om man vill (eller behöver för behörighet till en eftergymnasial utbildning) läsa Moderna språk - kan man försöka lägga till de inom Individuellt val, Programfördjupningen och/eller ansöka om att läsa utökade kurser.
    Det är dock inte alls säkert man får läsa utökade kurser - pga en enskild skola kan neka dig den möjligheten, det ngt. "utöver" och faller under "undantag". Som regel läser man 2500 p. under tre år på gymnasiet.
    Det är 700 poäng man skall läsa inom Programfördjupningar på Handels- & administrationsprogrammet. Moderna språk kan läsas som programfördjupande kurser. Det finns en lista på kurser som får läsas som Programfördjupande på varje program och i HA ingår det bl a Moderna språk.
    Två "problem" med detta är: 1. skolan måste ha behörig lärare i just det språket som du vill läsa (fråga om det på förhand);
    2. det finns andra kurser som du kanske vill läsa också /eller behöver för behörighet till högre studier/- som t.ex. Företagsekonomio, Marknadsföreing, Redovisning, Personlig försäljning, Grafisk kommunikation, Transport och spedition, Ledarskap och organisation, Retorik, Utställningsdesign, Webbutveckling mm.
    Det finns alldeles för många "bra kurser" som inte alla kan rymmas inom 700 p. och här gör man avvägning - vad som är viktigare.
    En begränsning ligger också i VAD JUST DIN SKOLA KAN ERBJUDA - det måste ju finnas behöriga lärare och en grupp elever som skall läsa samma kurs. Det går inte att ha en undervisningsgrupp med 2-3 elever.
    Ett sätt att lösa detta är genom att skapa en PROFIL, under Program och inriktning, se exempel på länkarna nedan:
    http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/fryshusets-gymnasium
    http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/nti-handelsgymnasiet-stockholm
    http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/akademi-bastad-gymnasium

    Om du bläddrar längre ned på sidorna /länkarna ovan/ ser du på höger sida Program och inriktningar som varje skola erbjuder /och om det står t.ex. Entreprenörskap - under inriktningen då är det en "profil" som just den skolan har/. Inom profilen läser man på förhand bestämda kurser, då blir det inte schema-krockar och tveksamhet i om man får läsa en viss kurs eller ej, eftersom det vet man på förhand.

    Jag hoppas att du fick svar som du sökte.
    Önskar dig allt väl! Återkom om du har fler frågor.

    Mikael SYV
    hej igen,
    för att yrkesförberedande program skall ge Grundläggande behörighet är det komplettering upp till Engelska 6 samt Svenska 3 som krävs.

    Ofta tillkommer det Särskild behörighet som krävs för en specifik utbildning, då brukar det stå så här: behörighetskrav - Grundläggande behörighet + Matematik 2a/2b/2c och Samhällskunskap 1b.
    Det betyder att till JUST DEN HÄR UTBILDNINGEN måste man ÄVEN ha godkända betyg i Matte 2 och Samhälle 1b.

    Moderna språk från steg 3 ger meritpoäng - därför är det många gymnasieelever som vill läsa dem. Meritpoäng krävs INTE för behörighet. Meritpoäng höjer bara konkurrenskraft i gymnasiebetygen men de gäller enbart vid ansökan till en svensk högskoleutbildning. Det är inget man måste ha, men det är "bra att ha", så att säga. Även Engelska 7 och "högre kurser i Matte" kan ge Meritpoäng.

    Så, svar på din fråga, som du ställde i kommentaren är - nej, det är inte obligatoriskt att läsa ett modernt språk på HA, inte ens om man vill uppnå Grundläggande behörighet till högskolestudier.

    Det är annars bra att titta på några eftergymnasiala utbildningar och få fram vad det är för behörighet som de kräver - och planera för att läsa den behörigheten /om det går på ett yrkesprogram; för att yrkesprogram är tänkt i första hand förbereda för arbetslivet/.

    Bästa hälsningar
    Mikael SYV
    • : Tack för svaret! Men de är alltså inte obligatoriskt att läsa ett modernt språk om man vill göra HA högskoleförberedandende?
    • Mikael : Jag kommer att skriva ett utökat svar till dig nu.