Lucas
    Hej,
    Jag heter Lucas och jag går i åk1 på sandagymnasiet. Jag valde handels-och administrationsprogrammet för att jag var trött på skolan. Men nu när jag började gymnasiet så känner jag att det ändå finns en ork att plugga.
    Jag funderade på att hoppa av min linje men vad skulle det innebära? Måste man gå om åk1 då? Och vad ska jag göra om det isåfall inte går att hoppa över till en annan linje. Ska jag läsa ämnena på komvux sen eller?

    2 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Du kan söka till hösten. Sök det programmet du vill gå. Men fortsätt nu att läsa de kurser du går nu och försök få så bra kunskaper och så höga betyg du kan. Många kurser som t.ex svenska 1 och engelska 5 är exakt desamma på alla program; matematik 1a är bara lite lättare än 1b, i princip är det samma kurs.

    Om du kommer på ett nytt program, kan du sedan bestämma om du vill gå det nya programmet eller stanna på ditt nuvarande program .

    Det är bra att du fick tillbaka din Plugglust och det går bra att plugga på alla program inkl ditt nuvarande program. Det går också att bedriva självstudier, helt oberoende av skolan .

    Studie- och yrkesvägledare
    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Lucas,
    du skriver inte vilket program du vill gå i stället för Handels- & admin.programmet.
    HA liknar inte ngt. annat gymnasieprogram så där jättemycket, och därför är det troligtivis så att du ska behöva börja om - från åk1, om du väljer att byta program.
    Du förlorar inget på att lägga in ansökan till åk1 på gymnasiet, till ett nytt program. Du kan - även om du får ett positivt antagningsbesked - ändå välja att stanna på ditt nuvarande program /det heter att "eleven har rätt att fullfölja sin utbildning"/.
    Jag hållet annars med det som Milla har svarat dig ang. att det går att plugga på alla program; ett antal kurser är desamma på alla gymnasieprogram och du kan också bedriva studier utanför skolan: t.ex läsa böcker på svenska och på engelska och försöka lära dig ännu ett eller några andra språk.
    Du får gärna förklara vilket program du vill läsa på gymnasiet och/eller vilket yrke du siktar på - inför framtiden.
    Kika gärna på yrkesbeskrivningar på www.framtid.se

    Bästa hälsningar

    ANNA