Sandra
    Hej!
    Jag har funderat på att söka till Hantverkspogrammet, Design Textil. Jag vill gärna bli kläddesigner men har hört att det kan vara svårt att få jobb och nå ut med sina saker, och nu undrar jag om man kan göra något annat med design textil utbildningen, om man kan jobba som något annat också?? det finns säkert svar på någon annan sida men jag är så jävla lat så jag frågar ist... :)

    3 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden
    Hej, det är svårt att få jobb direkt efter gymnasiet och många väljer att söka till högskola eller yrkeshögskola (se utbud på www.studera.nu och www.yhguiden.se). Det finns alternativet att öppna eget och bli sin egen arbetsgivare. Högre utbildning ger inte garanti på att man får jobb som kläddesigner men chanserna ökar med mer utbildning. Du får fundera lite på saken: om du brinner för att designa kläder och inte kan tänka dig göra ngt annat eller om det finns andra yrken som intresserar dig. Gå på öppet hus på några skolor som har textil utbildning men även andra utbildningar & se om du blir lockad av ngt annat yrke också! Än finns det gott om tid då omvalsperiod slutar i maj. Återkom gärna med dina funderingar lite längre fram! Jag skall samråda med kollegorna och vi hör av oss ... Med vänlig hälsning, Liselotte syv
    Liselotte
    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Sandra,
    kika gärna in på länken http://www.yhguiden.se/resultat?Category.id=&Municipality.county=&Education.text=Textil. Om du väljer att läsa Hantverksprogrammet på gymnasiet, lägg till kurserna för grundläggande behörighet: Svenska - eller Svenska som Andra språk 2 - inom Programfördjupningar
    och Engelska 6 samt Svenska 3 - inom Individuellt val.
    Om du lägger till de kurserna, blir du behörig att söka eftergymnasiala utbildningar - på t.ex. Yrkeshögskola. Arbetslivserfarenhet krävs (minst 6 månader) för att kunna söka en Yrkeshögskoleutbildning inom Textil/Design - se på länkarna ovan.
    Det är mycket bra att söka sommarjobb på t.ex. klädbutik & dokumentera alla inarbetade timmar - på så sätt kan du få ihop tillräckligt med arbetslivserfarenhet & kunna söka en YH utbildning direkt efter gymnasiet. Även under jul-handel kanske finns det möjlighet att jobba extra. All arbetslivserfarenhet är mycket bra att ha men för dig som är intresserad av Textil/design skulle det vara perfekt att jobba i en butik som säljer tyger eller kläder.
    Du frågar vad man kan jobba med efter gymnasiet - om man inte får jobb inom det yrket, som man utbildar sig till. Svar på den frågan är mycket svårt att ge - eftersom det är arbetsgivare som bestämmer vem som anställs. Utan en eftergymnasial utbildning är det inte lätt att få jobb. Det finns exempel på ungdomar som får jobb som säljare i butik eller som handläggare på Försäkringskassan /inte utredare, som har mer kvalificerade arbetsuppgifter/. En framkomlig väg kan vara att söka sommarjobb /börja söka tidigt, redan i november-december till nästa sommar/ och om man har tur, får man sommarvikariat och kan kanske jobba på samma arbetsplats nästa sommar också och efter gymnasiet kan man få erbjudande om ett fast jobb. Det handlar om att vara mycket aktiv som arbetssökande, vara duktig, punktlig, serviceinriktad samt mycket flexibel.

    Du skriver inte var i landet du bor, det är därför svårt för mig att ge dig tips på skolor, som har passande utbildning, men det finns Riksrekryterande gymnasieskolor, som t.ex. http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/apelrydskolan som erbjuder Modedesign profil på Estetiska programmet /ES är ett högskoleförberedande program och du får Grundläggande behörighet i fall du tar Gymnasieexamen från Estetiska programmet/.

    Bästa hälsningar & stort LYCKA TILL!
    ANNA SYV
    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Sandra,
    du frågar om man kan arbeta med någonting annat än Textil Designer efter utbildningen.
    Mina förslag är:
    1. öppna eget
    2. söka jobb som cirkelledare på studieförbund /undervisa på kvällskurser/
    3. läsa till lärare och undervisa i Textil Design på gymnasiet eller i syslöjd på grundskolan
    4. söka jobb på teater eller hos filmproduktionsbolag /sy-ateljé; kostymtillverkning/
    5. läsa till inredningsarkitekt
    6. söka jobb som säljare /i en tygbutik/ och/eller sömmerska i en butik som säljer kläder.

    Vänligen
    Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare