melki
    Hej det är så att jag ska börja gymnasiet efter sommaren och är inte helt hundra på vad jag vill gå på för program.
    Det står mellan hantverksprogrammet (frisör) Samhällsvetenskapsprogrammet.
    Och tänkte på att senare plugga till lärare (grundskole lärare) eller socionom.

    Till frågan:
    Ifall jag skulle bestämma mig för att gå hantverksprogrammet hur många ämnen och vilka ämnen skulle jag behöva lägga till för att få behörighet till att plugga till lärare eller socionom?!?!

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, det första du behöver plugga upp till är behörigheten till högskola och det är följande kurser;

    Svenska 2+3, Engelska 6

    Vill du sedan ha ytterligare behörighet till socionomutbildningar så kan du behöva komplettera med;

    Matte 2a/b, Samhällskunskap 1a2

    Till lärare kan det vara olika vilka kurser du behöver beroende vilka ämnen du vill ha som lärare. Läs mer om det här http://www.lararutbildningar.se/

    /Lena, Syv