Alli
    Kommer jag att bli förstahandsintagen om jag sökt till ett friståendgymanisum utanför min kommun/samverkansområde samt att den kommunen att jag bor i har det program och linje jag vill gå?

    Med tanke på det så behöver jag veta om kommer in eller inte.

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Alicia,
    alla fristående gymnasieskolor i Sverige har riksintag och alla sökande till de fristående gymnasieskolorna konkurrerar på samma villkor, alltså med de betyg de har i sina Slutbetyg från grundskolan, oavsett vilka kommuner eleverna är folkbokförda i. Läs gärna info på gymnasieGuiden.se/skoltyper