Madeleine
    hej jag ska börja på gymnasiet nästa år och jag vet inte vilken linje jag ska gå. Jag har funderat på hotell & turism, estet musik eller Hantverk med inriktningen textil design. Men jag har några frågor.
    1. Finns det skolor med linjer där man kan kombinera t.ex. samhällsvetenskapsprogrammet och design, eller går inte det?
    2. Börjar man jobba direkt efter gymnasiet om man går hotell eller hantverk?
    3. Vad kan man jobba med om man går hantverk/ design?
    4. Kan man gå Naturvetenskap med inriktning musik?
    5. Vad kan man jobba med om man går estetprogrammet med inriktning musik?

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, ja, jag förstår att det är mycket med gymnasievalet och att det kan vara svårt att ta in all information och veta vad som är rätt för en själv. Jag ska försöka svara så gott det går på dina frågor;

    1, I regel så brukar inte Sam innehålla just design kurser - vissa skolor kan dock lägga in kurser i Bild- och form inom Individuella valet. Kolla skolan du vill välja för att se vad dom har för utbud.

    2. Går du ett yrkesprogram så är det lite meningen att man ska ut och jobba på en gång - har man tur och får en bra praktikplats som kan ta emot och sedan ge jobb så är ju det jättebra. Men det finns inga garantier om jobb dessvärre.

    3. Via denna länk kan du se lite vilka inriktningar som Hantverksprogrammet har http://www.utbildningsinfo.se/sb/d/209/a/1341

    Design kan man ju jobba med på olika sätt, textilt, grafiskt eller inom industrin där man designar bilar, flygplan, smörknivar och annat som vi moderna människor behöver.

    4. En del Naturvetenskapliga program har i sin programfördjupning t.ex. musik. Men dom är inte så många tyvärr. Kolla hur det ser ut i just din kommun.

    5. Om du går Estet/musik så är ju det ett högskoleförberedande program så de leder inte ut i ett yrke direkt. Du kan dock söka till en musikhögskola och fortsätta utbilda dig inom musik till t.ex musiker, musiklärare, instrumentlärare, musikproducent mm.

    /Lena, Syv