sara

    Hej Syv jag går i tredje året på gymnasiet jag har E i alla ämnen och har haft E i alla tre år. Jag har inte godkänd i 9ans matte men har tänkt att läsa matte på komvux. Jag hade tänkt att läsa på Ekonomi och politik på högskola/Universitet. Är det stora krav? Jag hade velat läsa upp mina betyg på en termin. Behöver jag läsa dem på komvux eller folkhögskola eftersom jag har lågt med poäng när de kommer till betyg. Kan man ha E i alla ämnen och även komma in på universitet/folk högskola om man vill läsa till ekonomi & politk? Jag vill inte anstränga mig så mycket om det inte är stora krav på ekonomi och politk pogrammet eftersom jag lider av psykisk  ohälsa det blir för mycket för mig om jag anstränger mig i skolan.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Sara,

    svenska högskoleutbildningar kräver att man har Grundläggande behörighet och där ingår även godkänt betyg i första gymnasiekurs Matematik 1. Du måste därför få godkänt betyg i matematik grund och sedan i matematik 1a också. Om du inte kan göra det, blir du inte behörig till svenska högskoleutbildningar. Det går inte få undantag från regeln på att behöva ha grundläggande behörighet.
    Innehåll i mattekurserna kan du se på www.matteboken.se

    • : Ja jag är medveten om det, men krävs det höga poäng för att komma in på ekonomi och politik pogrammet? Kan man komma in även om man har E i alla ämnen? jag vill helst läsa komvux i en termin inte i ett helt år?
    • Milla : Du måste först få godkänt betyg i matte grund och sedan i matte 1, första gymnasiekurs och först Efter det börja fundera på universitetsstuier eller andra eftergymnasieala studier.
    • : Jag vet att jag kommer att få godkänd i alla Matte ämnerna, Jag är redan medveten om det, Även om jag hade fått godkänd i matte Kan jag endå komma in på ekonomi och politk med alla E endå? eller behöver jag höja upp dom på komvux eller folkhögskola? jag hade velat önskat och gå i komvux i en termin och sedan gå på högskola eller Uni ät det möjligt?
    • Milla : Till ekonomiutbildningar på högskolenivå, i Sverige, krävs godkänt betyg i Matematik 3 (tredje gymnasiekurs i matematik på gymnasienivå). Du skriver om att du inte är godkänd i matte grund. Det är alltså lång väg kvar för dig att gå. Varför vill du läsa just ekonomi och politik? Jag är inte alls säker att du kommer att nå det målet. i vilket fall kommer längre tid krävas för att komplettera än En termin. Ett av problemen är också att om du har E-betygen, alltså godkända betyg, kommer komvux troligtvis inte ta in dig på samma kurser för att du ska få högre betyg. På så sätt blir det kanske omöjigt att få upp ditt meritvärde så pass mycket så att du ska kunna komma på en högskoleutbildning inom ekonomi och politik. Jag är alltså inte alls säker att det du önskar blir möjligt. Men prata gärna med SYV på din gymnasieskola och efter det att du slutar på gymnasiet - även med SYV på komvux.
    Läs alla kommentarer