Denis
    Hej,
    Jag är intresserad av att bli åklagare och det ha rjag varit länge nu, men har ändå pilot i baktankarna vilket jag har haft i ett år och håller på att forska lite mer om det. Tydligen finns det bara möjligheten stt bli pilot i Arlanda gymnasium, mer vet jag inte. Men det går väll inte stt bli pilot om man går ekonomi juridik? Om jag tar Ek Jur kommer jag behöva gå i komvux om jag ändrar mig och faktiskt vill bli pilot? Eller finns det möjlighet att bli det när man går ekonomi juridik?

    1 Svar

    Daniel SYV

    Hej Denis,

    Åklagare>>> i Sverige är i grunden >>Jurist;

    Pilotutbildningar ligger i Sverige på yrkeshögskolenivå och fysik 1a godkänt betyg krävs. Fysik läser man på gymnasiet på Naturvet.pr och på teknikpr. samt på ett specialprogram Flygteknik. På alla andra program är fysik1a en valbar kurs som KAN ERBUDAS i mån av möjlighet. Om yrket Pilot var god läs på https://www.framtid.se/yrke/pilot