Tobias
    Hej!
    Jag är en kille som ska börja på ett gymnasium i Göteborg, jag har inte ansökt om något skolkort och jag undrar om på vilket sätt jag kan lösa detta på..
    Är det så att alla får tillgång till ett skolkort om man studerar i Göteborgs kommun eller får jag ta hand om detta senare in i skolgången?
    Liksom hur och vem kontaktar jag så fall på skolan, kan jag ta reda på liknande information genom att ringa till skolan?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Tobias!
    Det kan spela roll - vilken typ av gymnasial utbildning du kom in på - om det är en kommunal eller fristående skola och om den utbildning som du kom in på är Riksrekryterande.
    Berätta vilken utbildning som du kom in på och på vilken skola i Göteborg.

    Om jag förstår dig rätt, är du folkbokförd i Vänersborg och kommer att dagligen pendla till Göteborg och inte ska bosätta dig på skolorten, stämmer det?

    Du kan alltid kontakta den skola som du ska läsa på - med alla frågor som du har.
    Dock kan skola kanske svara att det är en fråga till din hemkommun. Läs info på http://www.kunskapsforbundet.se/resor-och-busskort/ där det bl a står att i fall man är folkbokförd i Vänersborg bör man kontakta Receptionen på Birger Sjöberggymnasiet tel. 0521- 72 18 11 med frågor om busskort.

    Bästa hälsningar och lycka till!
    Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare
    Hej igen!
    tel.nr till gymnasieskola är 031-367 06 00 och mailadress är [email protected]

    tel.nr till barn- och ungdomsförvaltningen i Vänersborg är 0521-72 11 04 och mailadress [email protected]

    och ring också
    Receptionen på Birger Sjöberggymnasiet tel. 0521- 72 18 11 med frågor om busskort.

    Eftersom det är mycket ont om tid nu, för att du ska själv stå för bussbiljetter till/från skola - kontakta alla överallt samtidigt och vi får hoppas du får ditt busskort snart.

    Lycka till med dina studier!
    Grattis till din utbildningsplats på spetsutbildningen!
    Milla SYV
    • : jag har kommit in på en spetsutbildning (matematik) på Hvitfeltdska gymnasium, den är riksrekryterande. Men jag kan ta kontakt med birgersj. först då, och tack så mycket för svaret!! :)
    • Milla : Antagningskansli för Västra Götalandsregionen svarade per mail till oss att "eleven bör ta kontakt med sin hemkommun för att ansöka om busskort". Detta tolkar jag som att det är utbildningsförvaltningen i Vänersborg som du bör vända dig till. Mitt råd till dig nu (när det är ganska ont om tid innan skolstart) att du tar kontakt med alla de olika ställen samtidigt. Jag skriver också ett utökat svar till dig.
    • : Nu är det ordnat, det var min hemkommun som gällde! Tack så mycket återigen :)
    • Milla : Jättebra att det är ordnat! Lycka till med dina studier! Hör av dig framöver och berätta hur det går på gymnasiet! :)
    Läs alla kommentarer