Anna

    Hej! Jag har sökt till några universitetsutbildningar och har en fråga kring meritpoäng och meritvärde. Några av mina utbildningar kräver Matte 3 och några Matte4. Skulle inte Matte4 ge 0,5 meritpoäng för utbildningar som kräver matte 4? Mitt meritvärde ligger på 16.50 (program som kräver matte 4) och 16.58 (program som kräver matte3). En sak till. Mitt meritvärde ändrades inte när jag fick godkänt betyg i engelska 7. Skulle inte det ge 1 poäng också? Vem ska jag kontakta för att rätta detta? Tack på förhand. MVH, Anna.

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej,
    om utbildning kräver matte 4, då ger Högre kurser, alltså matte 5 och matte specialisering meritpoäng inom matte.
    Om utb. kräver matte 3, då ger kurserna från matte 4 och högre meritpoäng.
    ***
    Ring Antagning.se - tel.tid vardagar kl.9-16 och tel.nr 0771-550720.

    ang. Eng 7
    Max antal meritpoäng är 2,5. Jag vet inte hur många meritpoäng du hade innan du fick godkänt betyg i eng7. Ingen kan få fler än 2,5 meritpoäng.
    Syns betyget i eng 7 bland dina betyg/meriter - när du loggar in på din plats "mina sidor" på www.antagning.se
    I vilket fall - kontakta Antagning.se - tel.nr ser du i mitt svar, ovan.

    Hälsningar
    Mikael

    • : Problemet är att jag inte fick extra poäng för engelska, och fick 0,08 för matte 4 istället för 0,5.
    • : Jag har inga fler meritpoäng.
    • : Kontaktar antagning imorgon, får jag se vad de säger.
    • : Tack för svaret
    • Anna : Vi på FRåGA SYV har inte tidigare varit med om att antagning.se skulle räknat fram fel meritvärde. De brukar vara mycket noga och de är mycket kunniga just på det område. Dock, om alla betyg har inte inkommit till dem, då räknar de på de betygen som har inkommit. Du som sökande måste se till att antagning.se får tillgång till alla dina gymnasiala betyg. Återkom gärna och berätta vad som händer med din ansökan och ditt meritvärde! Lycka till!
    • : Hej! Jag har pratat med antagning och det som hände är att jag inte fick meritpoäng för engelska 7 och matte 4 beror på att jag har utländsk gymnasieutbildning och då gäller att man får någonting som kallas "meritpoängkompensation" som i mitt fall är 1,25. Alltså det spelar ingen roll om jag har läst både engelska 7 och matte 4 eller endast engelska 7, jag får bara 1,25 i kompensation. Även om jag inte får extra meritpoäng, höjer både engelska 7 och matte 4 mitt meritvärde för att de räknas med OAVSETT betyget. Tyvärr, har jag läst engelska 7 och matte 4 och har fått extra 1,40 poäng för dessa. Om jag hade läst t.ex. endast engelska 7, hade jag fått 1,32 i kompensation totalt. Tack för alla svar i alla fall. MVH, //Anna
    • Julia : Så bra att du fick klarhet i detta! Lycka till med din ansökan! Vi på FRåGA SYV kommer hålla tummarna för dig!
    Läs alla kommentarer