Jelena
    Hej, är det elevens, föräldrarnas, skolans eller vems ansvar att hitta en passande praoplats?
    Om en grundskola ej har haft prao förut - och nu ska ha, och ej har någon erfarenhet eller någon som håller i detta? är det kanske klasslärarens ansvar eller rektorns eller är det utbildningsförvaltningen som är ansvarig?
    Tack så mycket på förhand om ni kan ge en förklaring!
    Jelena

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Jelena,
    det är "huvudmannens ansvar" att se till att PRAO fungerar.
    Vem är huvudmannen? Det är olika - om det gäller kommunal eller privat (fristående) skola. I praktiken är det Rektor på en grundskola som är ytterst ansvarig.

    Men rektor kan ju inte "trolla med knäna" och få fram möjligheter som inte finns. Så länge det är frivilligt för arbetsplatserna att ta emot praktikanter, kommer det att finnas många som säger - tyvärr- Nej! att de kan ta emot.

    För elevernas bästa är det bäst att alla hjälps åt och om föräldrarna eller eleven själv kan hitta en passande plats är det mycket-mycket bra, och inte minst med tanke på att det är Bra träning att söka och förhandla om möjlighet att få gå på praktik! :)

    Rent praktiskt, brukar det lösas på olika sätt på olika skolor: på vissa finns en speciell "praktikansvarig"-person; på andra skolor läggs den arbetsuppgiften på en SYV och/eller på klasslärare/mentorer. Vissa kommuner försöker jobba "samordnande-centaliserat" och skaffa platsbanker där alla kommunala grundskolor är välkomna att boka platser för sina elever.

    Läs gärna även info på Framtid.se/reportage/obligatorisk-prao-fran-ht18

    Studie- och yrkesvägledare