Daniella
    Jag har inte någon riktig koll på vad jag vill jobba med när jag blir äldre, men jag vill ha möjlighet till att studera vidare. Därför har jag tänkt att gå samhälls-programmet. Problemet är bara att jag är osäker på vilken inriktning, då skolan jag vill gå på inte har den jag helst skulle vilja gå. Jag vill helst gå med inriktning media då jag tycker att det är ganska kul, men jag vill samtidigt inte bli alltför ''låst'' till det. Det finns andra skolor som har den inriktningen men det är en lång resväg till skolorna osv.Jag skulle kunna tänka mig att gå Natur också men jag har hört att det är en jobbig linje. Så jag undrar, har inriktningen stor betydelse? Eller kan man ha inriktning beteendevetenskap och ändå jobba som t. ex journalist? Tacksam för svar!

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV
    Hej Daniella,
    just på Samhällsvetenskapsprogrammet har inte inriktning så stor betydelse. Det är bara några få kurser som skiljer inriktningarna åt. Vilken inriktning man har läst på SA har ingen betydelse för behörighet att söka eftergymnasial utbildning Journalist, eftersom inga behörighetsgivande kurser ingår på SA som inriktningskurser.
    För att se vad inriktningen innehåller för kurser klicka på VISA BESKRIVNING under namn på inriktningen på skolans presentationen - t.ex. på http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/taby-enskilda-gymnasium till höger lite längre ner ser du SA och olika inriktningar. Just den skolan erbjuder Profiler under inriktningarna - det är några valbara kurser som bedöms passa bra inom den profilen men återigen - blir man BEHÖRIG att söka samma eftergymnasiala utbildningar på alla inriktningar på SA (med några få undantag - exempel: om man för behörighet till en eftergymnasial utbildning behöver Samhällskunskap 2 eller 3 eller Historia 2a, då bör man läsa inriktning Samhällsvetenskap.
    Inriktning på SA läser man oftast från åk2 och söker programmet, inriktning söker man innan åk2, men om det är redan nu känt att en viss inriktning inte kommer att erbjudas, då skall man inte kunna söka den inriktningen när det blir dags att välja inriktning.

    Om du berättar i vilken del av Sverige du bor, kan vi skicka tips på skolor i din närhet. Annars så kan du själv söka på http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium?query=&program=9&vocation=&variant=&county=&order=school

    Vill ge dig tips: om du inte redan är medlem på http://www.gymnasieguiden.se/logga-in - skapa inloggning och du får tillgång till många fler bra funktioner på sajten.

    Lycka till med ditt gymnasieval! :-)
    Julia SYV