Johanna
    Hej
    Jag bytte gymnasie i våras och fick gå om 2an
    Jag gick på ingelstadsgymnasiet i ettan och till slutet av tvåan men sen så bytte jag till önnestadsgymnasiet.
    Men Ingelstadgymnasiet har inte skickat alla mina omdömen och betyg till varkens mig eller skolan bara några enstaka men inte alla kurser och vi har bett om dom sen jag slutade och de vill inte ge dom så jag har ju fått göra om en del grejer som jag redan gjort och var godkänd i för att de inte hade skickar de. Men till min fråga. Har inte jag rätt till att få allt de? Och där är en lärare som har slutat som jag hade i matte och han hade inte skrivit ner vilka kapitel jag är godkänd i så där fick jag börja om från början. En lärare måste väll dokumentera allt?
    Kan jag anmäla skolan för att de inte ger mig detta?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Johanna,
    det är jättetråkigt att du känner att du inte fick det som du tycker du har rätt till att få.

    Kika på www.skolinspektionen.se - där ser du info om vad och hur man kan anmäla till Skolinspektionen; det är din rättighet att göra anmälan.

    Ang. vad du har rätt att få från en gymnasieskola när du byter skola... så är det inte helt klart/fastställt... tycker i alla fall jag.
    Om du fick BETYG i kurserna, kursbetyg - då har du givetvis rätt att få ta med dig info om betygen.
    ang. "del-betyg" och "omdömen" eller betyg på enskilda prov... så är det inte helt klart...
    Det är så att tanken är att eleven går på samma gymnasieskola i 3 år... i första hand. Och om eleven byter skola, då byter hen på sommaren, när betygen i kurserna är satta; så är det i alla fall tänkt...
    Byten mitt i läsåret är ovanliga.
    Jag tror inte det finns fasta regler om vad din "gamla" skolan är skyldig att överlämna till den nya skolan...
    "Överlämningar" är vanliga när en elev som t.ex har grav dyslexi eller andra inlärningssvårigheter går från grundskola - till gymnasieskola, då är det speciallärare som överlämnar uppgifter om elever (för att den nya skolan ska ge rätt sort stöd).
    Andra sorters överlämningar är ovanliga.
    Det är på varje skola Rektor som är ytterst ansvarig.
    Mitt råd är att du kontaktar rektor på den skolan, som du känner ej givit dig det som du har rätt till att få. Rektor får svara om vad hen tycker gjordes och om hen tycker det är rätt eller fel.

    Jag tänker också så att i fall du fick med dig Kunskaper från den gamla skolan, då borde du kunnat visa dina kunskaper på den nya skolan... och på så sätt kanske du inte förlorade så mycket. Betygen är ju bevis på KUNSKAPER. Så är det i alla fall tänkt.
    Men, som sagt - jag respekterar din upplevelse... känner du att du ej fick det som du har rätt till att få, är mitt råd att du kontaktar rektor på den skola, som du känner att du ej fick uppgifter ifrån; och om du vill - kan du anmäla till Skolinspektionen, som i sin tur beslutar om de startar en utredning eller inte.

    Bästa hälsningar

    ANNA

    • : Grejen är att i en kurs så har jag fått betyg i en kurs på min förra skola som de visar sig nu att vi inte får missa en vecka på praktiken för då får vi inte betyg i den men jag fick betyg i den kursen men har inte fått det på papper och jag gjorde 5 v praktik när jag gick i Ingelstad och det har inte skolan eller jag fått att jag gjort så då har jag ju missat ca 5 veckors praktik i med att ingen kan visa att jag klarat den praktiken i Ingelstad och då betyder de om de inte får de betyget från Ingelstad att jag får F i hela den kursen och det inte ens är mitt eget fel och anledningentill att jag inte gick kvar på Ingelstad var att jag inte fick den hjälp jag behövde, jag skulle egentligen gå kvar till sommarlovet men jag blev trött på att inte få hjälpen jag behövde, sen har jag en kompis som också gick där och bytte till en skola i Göteborg och hon gick kvar på Ingelstad på vårterminen och bytte till hösten men hon har inte heller fått alla sina betyg på papper. Mvh johanna
    • Anna : Mitt råd är att du skriver E-post till Rektor på skolan och ber om att skolan inkommer med de uppgifter och betyg som du tycker du har rätt till att få. Du kan be dina föräldrar att hjälpa till. Även om du är 18 år, så har du rätt att ta hjälp av dina vårdnadshavare; och du kanske inte var 18 år när du fick de betygen som du nu vill få ut? Du kanske behöver bli lite mer Envis och "tjata" lite på din gamla skola... ? :) Vi här på Fråga syv har i alla fall inte tillgång till dina betyg och kan inte ge dig det som vi inte har. Vi önskar dig LYCKA TILL både med att få ut dina betyg och med allt annat, inklusive dina studier på den nya skolan.