Hej Jimmy!
    Läs gärna info på gymnasieguiden.se/informeras/merit
    Om den högskoleutbildning du söker till inte kräver Moderna språk 3 för särskild behörighet, då får du + 0.5 meritpoäng för godkänt betyg i kursen mod.språk3.
    Om högskoleutbildning inte kräver matte, för särskild behörighet, då ger godkänt betyg i matematik 2 + 0.5 meritpoäng. Se vad som krävs för särskild  behörighet till de utbildningar på högskolenivå som du är intresserad av.