Verro

    Hej, Jag gick ut gymnasiet 2008 med samlat betygsdokument med sammanlagt 2250 gymnasiepoäng varav 7 av dessa kurser är ett IG(har räknat ihop alla kurspoäng). Jag undrar om man fortfarande har 2250 poäng trots att 7 av ämnena är ett IG? Hur räknar man egentligen poängen? Jag ska nämligen söka till YH utbildning (drifttekniker) som kräver minst 2250 poäng och med minst godkänt i matematik A, sv/Sva A och Eng A, vilket jag har! Finns det då någon chans att bli antagen ?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej, det finns alltid en chans att bli antagen till en yrkeshögskoleutbildning. Detta för att yrkeshögskola kan även göra undantag och ta in obehöriga.
    ang.2250 poäng så tror jag inte att du har 2250 poäng för att du har för många kurser med icke-godkända betyg, IG.
    När du läste på gymnasiet läste du mot ett slutbetyg. Men du fick ut endast Samlat betygsdokument. Jag vill råda dig att ta (snarast) kontakt med komvux i den kommunen där du är folkbokförd för att undersöka om du kan hinna ta ut ett slutbetyg från komvux. Du kommer behöva läsa minst en kurs på komvux, för att kunna ta ut ett slutbetyg. Diskutera det med SYV på komvux, är mitt råd och gör det snarast. Men sök annars till alla de yrkeshögskoleutbildningar som du är intresserad av, även om du i formell mening inte är eller blir behörig. Se en lista på yh-utb. på yhguiden.se/resultat?Education.text=driftteknik

    • : För att tillägga så hade jag 8 IG men jag pluggade upp matematik B år 2019 och fick godkönt. Kan jag då söka för slutbetyg eftersom jag redan pluggat upp ett ämne? Och vad är skillnaden på slutbetyg och samlat betygsdokument?
    • Anna : Matematik B var en liten kurs (hälften så stor som de flesta gymnasiala kurser). Möjlighet att få betyg i "gamla kurser" som t.ex Matematik B, upphörde helt sista juni 2016, därför kan det inte stämma att du fick betyget i den kursen 2019. Mellan Slutbetyg och Samlat betygsdokument är det stor skillnad på det sättet att Samlat betygsdokument ger dig inte behörighet till högskola. Du måste få ut ett slutbetyg eller examensbevis (från komvux) med 90% poängen godkända, det är i det fallet du kommer ha grundläggande behörighet. Prata med syv på komvux.