ibish

    Hejsan Ibish här. Jag går nu tredje året på gymnasiet och jag vill söka till göteborgsuniversitet och högskolor nära Göteborg. Jag har klarat Engelska 5,6 och så kommer jag att klara engelska 7. Svenska 1,2 nu förhoppningsvis klarar jag Svenska 3 och så har jag klarat Matte 1b men inte matte 2b. Det jag vill veta då är att om jag vill söka till lärare inom Historia och religion eller Samhällskunskap och historia har jag då behörighet med tanke på att jag inte klarat matte 2b??? tacksam för svar. PS Gymnasielärare och inte grundskolenivå

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Ibish,

    det går att hitta Ämnesärarprogrammet där ett av ämnena (första ämne) är Historia på GU, Göteborgs Universitet där matte 2 krävs ej.
    Godkänt betyg i matte 1 ingår i grundläggande behörighet; du måste få ut Examensbevis från ett högskoleförberedande gymnasieprogram eller från ett yrkesprogram med godkända betyg i svenska 2,3 och engelska 6, för att få Grundläggande behörighet.
    Se exempel på utbildningar som kan vara av intresse för dig:
    gu.se/program/program_detalj?programId=geografi
    gu.se/program/program_detalj?programId=historia

    Den här utb. kräver (i alla fall enl.info på utb.hemsida) godkänt betyg i matematik 2. Om du vill kunna komma in på den här utb., gu.se/program/program_detalj?programId=samhällskunskap behöver du skaffa dig godkänt betyg i lägst matematik 2a. Det kan du göra t.ex genom att läsa matte 2a på komvux, efter gymnasiet.