Jesper
    Hej, jag pluggade ekonomiprogrammet i gymnasiet och har en snabb fråga angående ansökning till ett program i universitetet. I detta program (kandidatprogram i speldesign) är behörigheten: "Grundläggande behörighet och Matematik 2a/2b/2c eller Matematik B (områdesbehörighet A8/8)". Min fråga är då: har jag behörighet om jag tagit studenten och läste Matematik 2b? Eller måste jag också ha läst alla kurser inom områdesbehörighet A8/8?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Jesper;
    "Grundläggande behörighet och Matematik 2a/2b/2c eller Matematik B (områdesbehörighet A8/8)" är kraven till den högskoleutbildning du vill söka till.
    Om du fick EXAMENSBEVIS från ekonomiprogrammet på gymnasiet - då har du grundläggande behörighet;
    För särskild behörighet måste du ha Godkänt betyg i matematik 2a eller 2b eller 2c. På ekonomiprogrammet läses det matematik 2b; och du har GODKÄNT BETYG i matte 2b, då har du särskild behörighet.

    Mvh

    ANNA