Filippa
    Hej! Jag har läst estetprogrammet på gymnasiet, och mitt meritvärde är 17.5(inkl ett meritpoäng för eng 7). För att komma in på veterinärprogrammet skulle jag behöva höja detta till ca 21, och dessutom läsa in många ämnen som jag inte är jättebra på för att bli behörig. Jag har förstått det som att man kan få behörigheten genom att gå naturvetenskapligt basår. Jag undrar om betygen från det basåret räknas in i mitt ursprungliga betyg och därmed sänker betygssnittet? Eller skulle det vara möjligt att få behörigheten och sen göra prövningar i ämnen jag läst på gymnasiet och har lättare för för att höja mig till 21? Eller låter detta som ett omöjligt projekt? Hoppas frågan inte är för snårig.
    /Filippa

    1 Svar

    SYV-besökare SYV

    Hej!
    Betygen från naturvetenskapligt basår på högskolenivå kommer inte påverka ditt meritvärde; därför kan du skaffa dig BEHÖRIGHET genom studier på nat.vet.basåret och sedan försöka höja ditt meritvärde genom prövningar och även genom att skaffa sig ännu 1,5 meritpoäng (max meritpoäng är 2,5).
    Du kan också konkurrera i HP-urvalet; för det behöver du ha gjort högskoleprovet.
    vänligen
    SYV