Najmo

    Hej! Jag har flyttade till Stockholm 2 månader sedan och sökte flera skolar men har inte kommit in någon skolan på grund av jag klarade inte matte 1b och svenska i årskurs 1 samhällsvetenskap. Min skolan var jättedåligt om jag skulle var kvar där nu har jag börjat 2 och läsa de kurser har jag inte klarat på samtidigt. Jag vill inte att mina förädrar ska veta om det. vad ska jag göra? och jag kan inte börja igen.

    • Anna : Läser du årskurs 2 nu? Är du inskriven på någon gymnasieskola? Jag är inte säker på att jag förstår din situation.
    • : Ja! men jag har flyttat till Stockholm och har inte kommit någon skolan i Stockholm.
    • Anna :

      Jag tycker du vinner mycket på att börja från årskurs1 i stället för att försöka komma in i årskurs2. Undervisning på gymnasiet är på svenska och du har inte fått godkänt betyg i svenska och även i matematik. Att läsa ikapp, alltså läsa svenska och matte för både årskurs 1 och 2 samtidigt och detta samtidigt som du läser alla andra ämnen är tufft och inte bara för dig utan även för dina klasskamrater och för dina lärare. De andra elever i klassen får mindre lärartid pga lärare måste hjälpa dig att läsa ikapp - det är en av orsaker varför rektorerna tar inte in i år2 om eleverna inte fick godkända betyg i år1 (att du inte fick något betyg eller om du skulle fått F i kurserna spelar i detta fallet ingen roll).
      Tips! fundera att kanske försöka komma in i år1 på något av yrkesprogrammen. På yrkesprogrammen läser man minsta möjliga matte - endast Matematik 1a. Man skaffar sig ett yrke, t.ex Elektriker, Bussförare, Hantverkare eller Undersköterska. Det yrket har man sedan med sig hela livet och kan alltid "falla tillbaka" på det. Även om man sedan läser på universitetet, så kan man på sommarlovet jobba inom det yrket man lärde sig på gymnasiet + man kan ha extrajobb under universitetsstudier.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hejsan!

    Om du är 18 år eller äldre, så är du myndig och dina vårdnadshavare har inte per automatik rätt att veta allt om din skolsituation. Men i praktiken är det oftast svårt för unga vuxna som fortfarande bor hemma och är ekonomiskt-beroende av sina vårdnadshavare att neka "åtkomst" till uppgifterna.
    Det är sällan en bra ide att ljuga för sina föräldrar eller "förtiga sanningen".
    För att kunna ge vägledning måste jag förstå din situation. Det jag har förstått att du har flyttat till Stockholm för 2 månader sedan, men har du flyttat ensam eller tillsammans med dina föräldrar?
    Jag förstår inte om du är inskriven på någon skola idag eller inte. Du fick icke-godkända betyg i några gymnasiala kurser, det förstod jag.
    Förklara med kring din situation och svara också under vilket kalenderår du fyller 20 år (det är viktigt att veta för att det finns åldersgräns mellan gymnasiet-komvux).
    Du kanske menar så här: om du var kvar i den staden därifrån du flyttade, då skulle du ha börjat årskurs 2 på den "gamla" gymnasieskolan, men eftersom du eller ni (din familj) flyttade kunde du inte vara kvar i den "gamla skolan". I Stockholm tar de inte in dig i år2 pga du inte har godkända betyg från år1 (i alla fall några F har du), stämmer det?

    Hej igen!
    Kika gärna på följande webbplatser och jag hoppas du hittar information som kan hjälpa dig på något sätt:
    gymnasieskola.stockholm/utan-plats
    stockholm/vagen-till-jobb/ung-och-arbetslos/det-kommunala-aktivitetsansvaret

    Kontakta gärna Skolslussen - 08-508 34 800    ---   [email protected]

    • : Ja! jag har flyttat hus min pappa och Stockholm skolor vill inte ta mig in efter som jag har inte fått godkänt på matte 1b och svenska. de vill att jag ska börja ingen årskurs ett men jag har inte fått f min gamla skolan förlängde mig kursen.
    • Anna : Det går inte att tvinga rektor på gymnasieskolan att ta in en elev på annat sätt än att eleven konkurrerar om plats i årskurs 1 med sina grundskolebetyg. Jag ska nu utöka mitt svar med några tips och länkar till webbplatserna som kan bli till hjälp för dig.