Maria
    Jag kommer komma ut gymnasiet med förmodligen 19,5 i merit och jag vill gärna enbart bli psykolog , jag har märkt att meriten för psykolog programmet är 20-21,5 , då har jag väl absolut ingen chans att komma in? Måste jag gå komvux och läsa upp betyg ?
    • : (Ingen syv) Säger bara i mitt fall, Jag hade också för låt merit för att komma in, så jag läste upp matte5 på komvux, fick D, vilket är ett sådär betyg, men det gjorde så jag hamnade i båda antagningsgrupperna i ansökan till universitet. Både BI och BII. (Där BII är kompletteringsgruppen). Kom in pga BII. Behövde inte ens höja min merit. Därför gjorde min kompis prövning på matte 1a oxå och fick ett jätteenkelt A, och fick BI samt BII. Men prata gärna med en syv om vad jag nyss sa, ta detta med en nypa salt gärna haha :) /Jonas
    • : Tack Jonas!
    • Tove :

      Hej! Också varit inne på psykologprogrammet och det stämmer att det oftast krävs minst 20.6-21 för att komma in. Det du kan göra är antingen att skriva högskoleprov eller att göra prövningar på Komvux för att höja sina gymnasiebetyg. Har du godkända betyg i dina kurser får du inte gå om kursen, utan då gäller prövningar på egen hand. Du läser in kursen själv och tentar av den på vuxenutbildningen. Har du ex läst matte 2b går det bra att göra prövningar i matte 2a som inte är lika omfattande. Då prövas du i BII-gruppen, som är lite högre (men kan också vara lägre beroende på år). Se också till att du har full merit, 2.5 poäng, annars kan du även komplettera detta på Komvux för att få den extra meriten. Då kan du läsa hela kursen med lärare eftersom du inte läst den tidigare. Glöm inte heller att den antagningsstatistik du ser på UHR inte räknar med reservantagningen som görs på vissa lärosäten inpå terminen, man kan alltså möjligen ha chans att komma in med lägre än det som angetts i vissa fall. Mittuniversitetet brukar ha lägst intagning så du kan ju kika på det. Testa även in till vårterminerna, det är ofta lite lite lägre då. Lycka till :)

    • : Tack så mycket grym svar!
    • Tove :

      Ingen fara, hoppas det går bra för dig & fråga mer om något var oklart :) Mitt tips är att gå in på UHR och titta på urval 2, där kan du se ungefär vad man måste uppnå för meritvärde. Högskoleprovet är också ett alternativ, om man lägger ned mycket tid finns det god chans att höja sig. Vet flera som fått genomsnittsresultat/under genomsnitt som höjt sig och kommit in på sina drömutbildningar, så ge inte upp.

    • Julia : Tack Jonas och Tove för mycket bra tips!
    Läs alla kommentarer

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Maria!
    Du fick mycket bra tips från Jonas och Tove (i kommentarer till din fråga).
    Angående BII, kompletteringsgruppen, så är det oftast högre antagningsgräns i den gruppen, alltså svårare att komma in men ibland, av en slump, kan det bli lägre, så det stämmer att det är fördelaktigt att prövas även i kompletteringsgruppen.
    I varje urvalsgrupp har man en ny chans att komma in. Därför tipsar även jag dig om att göra högskoleprovet och höja ditt meritvärde genom studier på komvux eller prövningar för att "hamna" även i BII.
    På universiteten i Sthlm, Gbg, Umeå, Örebro och Uppsala brukar antagning till psykologprogrammet ske från vårterminen, och så brukar ofta antagningsgräns vara lite lägre, precis som Tove skriver i sin kommentar, detta för att färre söker högskoleutbildningar med start VT, jämfört med ht.

    • : TAck så mycket för era svar!
    • Julia : vi på Fråga syv är glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till!