Busra
    Hej! Jag gick ut gymnasiet med F i fyra ämnen. Fick alltså ett studiebevis. Läste sedan upp två av dessa ämnen på komvux (gymnasiearbete och matematik 3b). Nu har jag totalt 2300 poäng. Har alltså fortfarande F i två ämnen (redovisning 2 och engelska 7). Har jag ett gymnasieexamen eller inte? Jag sökte till högskolan men blev struken från alla utbildningar på grund av att jag inte var behörig. Dock har jag godkänt i alla ämnen som utbildningarna krävde. Vad kan detta bero på? Kan det bero på att jag laddade upp mitt studebevis, alltså de gamla betygen på antagning.se och komvux skickade in mina kompletterade ämnen separat? Men när jag går in under mina meriter står alla betyg med inklusive de från komvux.
    Eller kan det bero på att jag inte ens har en examen?
    Om jag nu har en examen, måste jag få ut det från Stockholms stad, där jag är folkbokförd? För jag har inte fått det. Tacksam för svar!

    Mvh Busra

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Du behöver begära ut ett Examensbevis från komvux och kan då söka till högskola nästa gång.

    • : Har jag alltså en examen? Mitt program som jag läste på gymnasiet var totalt 2500 poäng. Nu har jag 2300 poäng inklusive gymnasiearbetet. Har alltså fortfarande F i två ämnen, redovisning 2 och engelska 7. Fick nyligen reda på att gymnasiearbetet räknas bort när man söker till högskolan. Räknas det då som att jag har 2200 poäng? Man behöver ju 2250 för att vara behörig till högskola. Måste jag då läsa upp ett ämne till?
    • :

      För att vara behörig måste du ha ett examensbevis utfärdat. Detta får du från komvux. Eftersom du inte har ett examensbevis utfärdat så är du obehörig. Du får söka nästa antagningstillfälle (våren 2020). Eftersom du nu har mer tid till nästa anmälningstillfälle är det fördelaktigt för din del att läsa upp de två F du har fått, eftersom det drar ner ditt meritvärde ganska mycket. Om du upplever kurserna vara svåra kan du ersätta de med någon annan kurs. Är det något du är intresserad av så kontakta SYV på ditt komvux för att planera dina studier. MVH,

    • Anna : Gymnasiearbete ingår med 100 poäng i den summan av godkända poäng som man måste ha för att kunna få ut examensbevis men Betyg i GA räknas inte in i ditt jämförelsetal/meritvärde - detta pga man ej kan få högre än E betyg i GA och betyget E i GA är ett av villkor för att uppfylla kraven för examensbevis. Bra råd i Brendans kommentar att försöka bli av med F betygen och höja meritvärde i ditt kommande examensbevis.