Mattias
    Hej! Jag går Samhäll Beteendeprogrammet åk.2 och är godkänd i alla ämnen förutom Spanska 4 där jag för tillfället har F i Läsförståelse efter Nationella provet. Finns det något sätt att komplettera upp en Läsförståelse? Läraren har ingen aning för tillfället. Kan man läsa upp Spanska 4 innan skolavslutningen/efter sommaren eller under åk.3?

    Jag fick också i höstas ett F i Läsförståelse och därför är det ganska kritiskt!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Mattias!

    Jag förstår att du har hamnat i en svår situation. Du riskerar att få F i en kurs och läraren "har ingen aning för tillfället", - skriver du. Det bästa vore om din lärare kunde ge dig tips och extrauppgifter. Det är just läraren som är både expert i ämnet och känner dig med dina unika styrkor och utvecklingsområden. Det är extremt svårt att ge tips på hur just du bör läsa språk (finns många olika tekniker och tips) när man inte känner dig.

    Du frågar om du kan läsa Spanska 4 under sommaren eller nästa år. Det är ett bra förslag och det tycker jag du absolut bör komma med till rektor på ditt program. Det är rektor som kan besluta att ge dig plats på kursen även nästa år. Att läsa under sommarlovet kan du absolut göra - men tyvärr troligen bara genom självstudier (på egen hand). Fråga på din skola, se på kommunens hemsida och sök info på alla sätt du kan - om det finns någon möjlighet att läsa under sommaren. Det gör vi också - ställer frågor och söker info om studier under sommarlovet. Det som finns är Sommarskola för grundskoleelever i svenska, engelska och matte. Inga andra "organiserade" sommarstudier (dvs med lärarhjäp och/eller betyg) för grundskole- och gymnasieelever har vi lyckats hitta.

    Jag vill också tipsa dig om Prövningar. Vad som gäller allmänt kan du läsa här: http://www.fragasyv.se/info/provning

    För vad som gäller för Prövningar just i Borås, kan du läsa här http://www.boras.se/forvaltningar/utbildningsforvaltningen/utbildningsforvaltningen/vuxenutbildning/vuxenutbildning/provning.4.82f0a312665003f0d800056270.html

    Om du gör Prövning innan du får Examensbevis (innan slutet av åk3) kan du be din skola ta med betyg från Prövningen in i gymnasieexamen i stället för F som du fick när du läste kursen). Om du gör Prövning och får E eller högre på det - efter gymnasiet, då gäller det högre betyget men F försvinner inte från självaste dokumentet "Examensbevis" (för att inga ändringar får göras i Examensbeviset i efterhand). Du kommer också att "hamna" även i kompletteringsgruppen - om du söker till högskola/universitet och vill använda dig av Moderna språk 4 (som ger Meritpoäng), dvs du kommer att prövas i både BI och BII urvalsgrupperna vid ansökan till högskola.

    Jag ber dig återkomma om någonting är oklart.
    Bästa hälsningar & lycka till!
    ANNA