Ann
    Hej! Jag har en fråga angående möjlighet att samla meritpoäng. Jag valde till matte 2b under gymnasiet (ingick inte i mitt program). Läste även till engelska 7, vilket innebär att om jag sökt exempelvis till jurist så skulle jag fått +0,5 + 1 i merit för de kurserna. Men nu har jag gått naturvetenskapligt basår och tänker söka till läkare. För läkarprogrammet krävs ju matte 4 (alltså ingen extra merit för matte 2b). Betyder detta att jag då kan läsa moderna språk 3 och 4 och då får 1,5 i merit (om jag får A). Eller är mina chanser på meritpoäng "förbrukade" på matte 2b-kursen som inte ens ger merit för läkarprogrammet eftersom behörighetskravet är matte 4?...

    Tacksam för svar!

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Ann,
    du får meritpoäng för godkända betyg i moderna språk 3 och 4. Du har inte "förbrukat" några meritpoäng på det sättet som du beskriver... :) Du kan också få meritpoäng för matte 5 och matte specialisering. Läs gärna en sammanställning på gymnasieGuiden.se/merit
    Du har redan 1.0 meritpoäng för engelska 7. Du kan samla på dig ännu 1.5 meritpoäng till. Det kan du göra t.ex genom moderna språk 3 som kommer ge dig +0.5 och matematik 5, som kommer ge dig 1.0 (en hel) meritpoäng. Att du får betygen genom att läsa på komvux eller genom prövningar, spelar ingen roll. E eller högre betyg (alltså godkänt betyg) ger meritpoäng. Men eftersom betyget även räknas in i ditt snittbetyg(jämförelsetal) då blir höjningen mer eller mindre stor. Bäst är det om du får A i kurserna. Försök få så höga betyg du kan! och Lycka till!

    Liselotte