Karolina
    Hej! Jag börjar känna mig smått uppgiven över framtiden efter flertalet samtal med förvirrade och okunniga SYV samt många lika oklara googlingar.

    Jag är rädd att mina framtidsdrömmar är ouppnåeliga tack vare att jag under perioder var sjukskriven under gymnasiet, och dessutom valde "fel" gymnasielinje. Jag började må psykiskt dåligt redan på högstadiet och missade en hel del i skolan. Jag kämpade på, och gick ur nian med ok betyg trots allt. De var dock inte tillräckligt bra för att komma in på naturvetenskapliga linjen, utan istället kom jag in på mitt andrahandsval på naturbruksprogrammet med inriktning hästhållning på Realgymnasiet.

    Väl på gymnasiet var första året oerhört tufft, så jag valde att gå om och börja på ny kula mitt i läroplansreformen till GY2011. Eftersom att jag ville ha högskolekompetens nog att komma in på veterinär -eller läkarutbildningen i framtiden valde jag att from åk 2 läsa en utökad studieplan med inriktning NV då jag där och då såg det som min enda chans. Trots psykiskt illamående och flera vändor sjukskrivningar lyckades jag kämpa mig igenom de tre åren i min nya klass, och jag tog examen med betyg A i huvuddelen av mina ämnen. Vad är det då som är problemet undrar du kanske då?

    Jo - trots fjorton A ligger mitt snittbetyg på blygsamma 15.10. Detta tack vare övriga betyg: tre C, ett D, fyra E (fem tillsammans med gymnasiearbetet som bara kunde vara F eller E) samt två F.

    De två F:n är Kemi 1 och Kemi 2, som helt enkelt blev för tunga och fick prioriteras bort för att jag skulle kunna uppnå högsta betyg i andra ämnen. Till övriga betyg sämre än A hör bland annat Matematik 1, 2 och 3. Matematik 4 likväl som Fysik 1 och 2 struntade jag i att läsa helt eftersom att jag aldrig skulle hinna eller orka med. Överambitiös tog jag mig helt enkelt vatten över huvudet.

    Säg nu dock att jag skulle läsa om Kemi 1 och 2 samt läsa till Ma4 och Fysik 1 och 2 och göra allt för att uppnå goda betyg i de kurserna. Då hamnar jag på ett snitt på 17.23. Säg också att jag skulle läsa upp Matte 1-3 till högsta betyg. Då har jag fortfarande "bara" ett snitt på 18.08. Dessutom låter det här i mitt huvud oerhört tidskrävande, eftersom att jag vad jag fått höra inte får gå tekniskt/naturvetenskapligt basår. Stämmer det? Vad har jag för alternativ?

    De praktiska ämnen jag var mycket sjukskriven från och fick lägre betyg på som kvarstår - Djurhållning, Idrott och Hälsa 1, Naturbruk, Ridning och Körning 1 samt Ridning 1 - går de ens att läsa upp eller är det helt omöjligt? Behövs det? Räknas "onödiga"/"överflödiga" betyg som dessa bort i urvalsprocessen när man söker in på en högskoleutbildning eller tas de alltid med i beräkningen och drar ner snittet?

    Ser ni några som helst möjligheter för mig att nå min dröm, och vilken är i så fall den bästa vägen att gå? Ska jag ge upp de tankarna och fokusera på att hitta något annat som intresserar mig?

    Sedan undrar jag en annan sak också som gör mig förvirrad: när jag försöker kolla vad tidigare antagningspoäng är på olika utbildningar får jag fram en hel uppsjö av olika varianter på värden som inte säger mig någonting; 225, 4,0 och 21,8 till exempel. Jag antar att 21,8 är snittet från gymnasiet, men vad står de andra siffrorna för? Vad är det för värden som räknas när man söker in, snittbetyg eller något annat?

    Tack så otroligt mycket på förhand, hoppas ni förstår min virriga situation!
    /Karolina
    • : Hej! Det är jättetråkigt att du inte "fick chansen" att utnyttja din skoltid på bästa sätt/att du inte kom in på det program du ville. En sak som jag skulle vilja fråga dig: Har du grundläggande behörighet? För jag tycker i så fall att du kan ansöka till en enstaka kurs på universitet/högskola. Det finns kurser där man inte behöver samlas med andra "kursare" någon gång, utan all undervisning sker då oftast via nätet. Varför jag tycker det är att du kanske ska "prova på" sådana studier innan du bestämmer dig för stora program. Det är jättebra att du bara känner efter om hur det är att plugga på det sättet de gör vid akademiska studier (även om studierna inte är "in real life". Då får du en uppfattning om hur det är :). Jag hoppas så klart att du tycker att universitetsstudier passar dig om du skulle vilja gå det, men du måste ha en gräns. Det är därför bra att checka av om du känner dig bekväm att studera ett helt program på cirka 3 år och uppåt. Kursen som jag rekommenderar dig är: https://www.miun.se/utbildning/kurser/undervisning-och-manniskors-beteende/pedagogik/pedagogik-gr-a-studieteknik-3-hp/om-kursen Du behöver inte gå till några träffar på denna utan kursen är nätbaserad. Och studietakten är på 25 % så det är jättebra om du kanske vill kombinera kursen med ett arbete m.m. Du kan själv se alla andra heldistans kurser på denna länk: http://jamforutbildning.studera.nu/sok-jamfor?distansingamoten=1&termin=2015.4%7c2015.5&typ=2 OBS! SISTA ANSÖKNINGSDAG ÄR IDAG!!! DU MÅSTE ANMÄLA DIG INNAN 23.59 FÖR ATT DIN ANMÄLAN SKA REGISTRERAS SOM ATT DEN KOM I TID. ÖNSKAR DIG LYCKA TILL MED DINA FRAMTIDA STUDIER/ARBETEN. MVH,
    • : Se statistik på denna sida (ibland står inte detta på studera.nu): http://statistik.uhr.se/
    • : Kolla gärna även in dessa kurser: http://www.liu.se/utbildning/kurs/ETE279?l=sv http://lnu.se/utbildning/kurser/1MX032#semester_20152
    • : Kolla också in mittuniversitetet.se (av någon konstig anledning finns de inte på länken jag gav dig. De har bra kurser som är på distans utan sammankomster och kan göra att ditt CV kan "sticka ut" med informations-kurser m.m. Det finns det på andra universitet också, men det är värt att kolla!
    • : Tack så mycket för ditt svar samt tipsen du gav! Jag ska definitivt kika in och se om jag hittar något av intresse!
    • : Hej! Hur gick det? Hann du anmäla dig? Du vet väl att du fortfarande kan göra en sen anmälan till många kurser och program! Just den kursen jag rekommenderade (studieteknik) har vid tidigare antagningar haft platser kvar till de som anmält sig sent. Jag tror att din köplats för utbildningen blir det datum du anmäler dig! MVH,
    Läs alla kommentarer

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Karolina!

    Så tråkigt att du var sjukskriven och missade en hel del av din studietid och inte fick alla de betygen som du säkerligen skulle ha fått om du inte blivit sjuk! jag känner med dig och skall försöka ge dig så mycket hjälp jag kan.
    Skickar detta nu för att du skall veta att ett längre svar på "på gång". En liten fråga bara: är det läkare eller veterinär som är dina två drömyrken? Vad kan du annars tänka dig att jobba med?

    Bästa hälsningar
    ANNA
    Hej igen!
    Läkare och Veterinär finns bland de yrkena som är extremt populära och det är mycket svårt att komma in på de utbildningarna. Även om man har alla A-betyg i alla ämnen, så räcker det inte. Man måste även ha Meritpoängskurserna godkända. 20.0 på betyg är = A i alla kurser.
    Du har sett att antagningsgräns låg vid något tillfälle på 21.8 till exempel och det betyder att man måste även ha några extra meritpoängskurser godkända: t.ex. Matematik5, Engelska 7 och/eller Moderna språk 3 och 4.
    De olika andra siffrorna anger antagningsgränserna för övriga urvalsgrupper: HP - högskoleprovsgruppen, de som gjorde högskoleprovet. Max på HP är 2.0 och det krävs ofta just max för att komma in på Läkare eller Veterinär.
    Du skulle kunna prövas i 2 urvalsgrupper: HP och BII.
    BII är det "betyg med komplettering". Du måste ju komplettera för att bli behörig.

    Absolut max vad man över huvudet taget kan ha är 22,5 på betyg. 20.0 - på gymnasiala kurser med alla A-betyg i alla kurser + 2.5 i Merit som är max.

    Här http://www.gymnasieguiden.se/informeras/meritpoaeng-meritkurser-omradeskurser kan du läsa om meritpoäng reglerna.

    Som sagt, det är svårt att komma in på Läkare och Veterinär. Dessutom är inte målet uppnådd när man kom in. Läkare och Veterinär är långa och mycket krävande utbildningar.

    T.ex. när man har läst 5.5 år på Läkarprogrammet måste man gå AT-tjänsgöring (en sort avlönad praktik) i minst 18 månader (ofta 21 månad och ibland även 24 månader). Det är alltså 7 år efter gymnasiet som man läser/praktiserar innan man kan ansöka om läkarlegitimationen.

    Vill man bli specialist, tar det minst 5 år till.

    Jag vill inte skrämmas, men det händer inte allt för sällan att folk tvingas hoppa av långa högskoleutbildningar för att de inte orkar hela vägen. Alla som kommer in på läkar- eller veterinär utbildningar blir inte färdiga läkare eller veterinärer.

    Jag känner personligen en kille som läste 3 år till läkare och fick sluta för att han inte fick godkänt på några tentor: han läste "dygnet runt", kändes det som för honom, men hann ändå inte läsa in allt som behövdes. Han pluggade för mycket och brände ut sig och tvingades sluta. Det är mycket tveksamt att han skall kunna återuppta studier till läkare. Han var sjukskriven under ett år och fick sedan jobb som lärarvikarie. Nu, när det från 1 juli i år inte längre blir möjligt för obehöriga lärare att jobba på skolorna, blir han arbetslös.

    Som sagt, jag vill absolut inte skrämmas eller ta din dröm ifrån dig, men jag måste vara realistisk och påtala "fakta" för dig och samtidigt vill jag uppmuntra dig att se på alla de andra möjligheterna du har.

    Jag säger inte att du inte kan utbilda dig till läkare eller till veterinär. Men det lär i så fall ta tid. Du vet vad behörighet är och det är på Komvux eller på ett Naturvetenskapligt basår som du kan komplettera dina gymnasiebetyg. Det "räcker" att bli behörig, dvs få betyg E - just för behörighet.

    Att konkurrera om en utbildningsplats kan du med resultat av HP, läs här: http://www.fragasyv.se/info/infor-hogskoleprovet
    och här http://studera.nu/hogskoleprov/det-viktigaste-om-hogskoleprovet/
    och anmälan gör du här https://www.hogskoleprov.nu/ från 14 aug.2015.

    Jag råder dig fundera över vad du skulle kunna tänka dig jobba med förutom läkare eller veterinär?
    Se vilka yrken som finns på http://www.framtid.se/professions/
    Du kan också kika på www.yhguiden.se och förhoppningsvis hittar du några intressanta yrkeshögskoleutbildningar. Många /men inte alla/ har sista ansökn.dag idag.

    Alla högskoleutbildningar www.studera.nu har sista ansökn.dag idag.

    Du kan söka till högskola & yrkeshögskola samtidigt. Det är oberoende av varandra ansökningsprocess.
    Du kan söka många olika Yrkeshögskoleutbildningar och komma in på några st. samtidigt - för att du söker till varje skola separat.

    Du får gärna återkomma och jag eller någon kollega till mig skall försöka hjälpa dig vi kan!
    Önskar dig det bästa!
    ANNA

    • : Tackar för snabbt svar och ser fram emot det längre! Ja, i första hand skulle jag vilja bli läkare, men skulle det bli aktuellt att utbilda mig på den nivån skulle jag söka både läkarprogrammet och veterinärprogrammet, djur har alltid varit ett stort intresse. Jag har spenderat rätt mycket tid med att kolla runt på olika utbildningar, och det finns visserligen en del som jag "skulle kunna tänka mig" att söka in på, men det finns ingenting som jag verkligen känner att "wow, detta kan jag göra för resten av mitt liv", förutom just läkare och veterinär. Jag är rädd att tröttna och känna att jag inte trivs helt enkelt. Min dröm är att kunna kombinera en hög lönenivå med ett jobb jag älskar, och går det inte så får jag helt enkelt försöka hitta en gyllene medelväg. Hur som helst så behöver jag höja mitt snittbetyg, men hur jag ska gå tillväga och vilka trådar jag ska välja att dra i är jag väldigt osäker på tyvärr.
    • Anna : Nu har jag skrivit ett längre svar till dig. Jag ser att du är 20 år. Du kan jobba ett eller ett par år först med "vad som helst", ett jobb som du får, oavsett vad det är för jobb - för att skaffa sig arbetslivserfarenhet och kanske komma på vad du kan jobba med i framtiden. Du skriver i din kommentar att du är rädd att tröttna på jobbet... och då tänker jag på t.ex Projektledare - som leder olika projekt (från 1 till 3 år) och sedan ett nytt projekt, som kan vara mycket annorlunda mot det tidigare; det blir som ett nytt jobb... Jag tänker också på egen företagare. Exempel: hunddagis. Du gillar djur. Man behöver inte veterinärutbildning för att ta hand om hundar när husse och matte är på jobbet. Det kan t o m vara mycket trevligare att ta hand om friska djur. Som veterinär måste man vara beredd att djuren kommer att dö framför ögonen på dig ibland... tyvärr. Hög lönenivå kan bli ett problem. Det kan bli svårt att komma upp till läkar eller veterinärslönen om man driver en hunddagis, men det är inte omöjligt. Går företaget bra, kan man expandera och kanske ha flera olika verksamheter.