Hej Emma,

    Engelska 7 ger 1.0 i merit; om du får godkänt betyg i franska 4, borde du ju rimligtvis få godkänt betyg i franska 3 också - och i så fall får du max i merit inom moderna språk, som är 1,5. Men om moderna språk 3 krävs för behörighet till den utbildningen som du vill söka till, då ger inte mod.språk 3 merit.

    Detsamma gäller matte 3 - om matte 3 krävs för behörighet, ex. om du söker till Fastighetsmäklarprogrammet, får du inte merit för matte 3, men om du söker till Juristprogrammet som ej kräver matte - då får du en halv meritpoäng redan för godkänt betyg i matte 2.
    Det är alltså inte vilket program du läser på gymnasiet, utan vad för utbildning du söker på högskolenivå som avgör om du får meritpoäng för en viss matte- eller moderna språk kurs.

    Men godkänt betyg i Eng 7 ger alltid 1.0 i merit, eftersom eng 7 krävs ej för behörighet till någon högskoleutbildning; i alla fall inte i Sverige som det är idag.

    Du får gärna läsa på www.gymnasieguiden.se/informeras/merit