Jesper
    Jag går teknikprogrammet på gymnasiet. Stämmer det att ifall jag tar ett tekniskt basår så har jag garanterad plats på en högskola sedan?

    2 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Jesper!

    Det finns LOKALA BESTÄMMELSER på NÅGRA av högskolorna att de lovar "platsgaranti" på vissa utbildningar på sin egen högskola (eller på sitt eget universitet). Det får man, alltså, kolla upp med just den högskola/universitetet som du vill söka det Tekniska basåret på.

    Någon generell platsgaranti som gäller olika utbildningar eller är beroende på vilket program du går på gymnasiet - finns inte.

    Hoppas du fick svar på din fråga! Som sagt, läs noga vad som står på högskolans egen hemsida och du kan även ta kontakt med Studievägledare på just den aktuella högskolan - för att kontrollera att uppgifter ang. platsgaranti stämmer.

    Bästa hälsningar & stort lycka till!
    Milla
    Studie- och yrkesvägledare