Nour

    Hej, Kommer jag ha garantiplats till civilingenjörsutbildning i Teknisk fysik inom KTH om jag studerar civilingenjör och lärare (också inom KTH) för ett år och sedan byter? Eller är det bättre att studera teknisk basår i KTH istället?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Nour,

    jag förstår inte riktigt din fråga. Är det så att du vill komma in på Teknisk fysik på KTH, egentligen, men kommer inte in och tänker ta "en omväg" via ett annat program /Civilingenjör och Lärare/ för att du tror att du kanske på så sätt lättare kan komma in; är det det du undrar? eller ngt. annat? Du skriver "sedan byter" - byter från vad till vad? Och hur kan du vara säker på att kunna byta?

    Ang. platsgaranti
    Varje lärosäte (högskola/universitet) i Sverige får själva bestämma - om de erbjuder platsgaranti på någon av sina utbildningar eller inte (detta då, förutom att Inom ett program, när man väl kom in på ett program, då har man platsgaranti på kurser som ingår i programmet).
    Det vanligaste är att om man på ett basår på ett lärosäte uppvisade godkända resultat i alla kurser som ingår i basåret, så försöker lärosäte "se till" att man får plats på "någon utbildning" (inte nödvändigtvis på just den utb., som man i första hand vill läsa...). På de populära utbildningar, dit många söker med höga betyg, brukar inte ngn platsgaranti erbjudas.
    Platsgaranti (villkor för den) kan ändras från en termin till nästa. Så, det är nog bäst att höra direkt med just det lärosäte som din fråga gäller.

    • : byta från civilingenjör och lärare till civilingenjör i teknisk fysik.
    • Anna : Hur kan du vara säker på att du ska kunna byta?
    • : Jag har läst att man kan byta utbildningar.
    • Anna : Jag frågade om hur du kan vara SÄKER PÅ att kunna byta? Det händer ibland att man byter utbildningar, men det är mycket som ska "klaffa" för att det ska bli möjligt. Man kan, på förhand, inte planera på att byta. för att det är mycket möjligt att du ej ska kunna byta. Man ska söka de utbildningar som man vill gå. För konkurrens kan man göra högskoleprovet.
    Läs alla kommentarer